logo bloedsuiker
    December 2016
Dit was hot op het gebied van diabetes en voeding

Met diabetes en voeding kan veel bereikt worden. Hoe? Dat is voor iedereen anders en afhankelijk van uw voorkeuren. In 2016 was er veel belangstelling voor gezonde voeding en wij vroegen vier voedingsdeskundigen naar hun hoogtepunt van 2016 en focus voor 2017. Onderaan dit artikel vindt u enkele handige voedingstips voor de feestdagen van Yvonne Lemmers van 'Grip op koolhydraten'.

Karine Hoenderdos is mede-auteur van het boek ‘Diabetes type 2, maak jezelf beter’

Hoogtepunt 2017
Het boek ‘Diabetes type 2, maak jezelf beter’ loopt als een trein en is inmiddels aan de vierde druk toe. Hanno Pijl en ik hebben expres ons e-mailadres in het boek vermeld, want we wilden erg graag reacties. Dat is gelukt: we kregen veel inspirerende mails van lezers! Mensen die vertelden dat ze eindelijk hun bloedsuikers onder controle kregen of dat de arts tevreden was over hun HbA1C, maar ook diëtisten die het boek adviseren aan hun cliënten. Erg leuk is ook de lange lijst met spontane recensies op Bol.com. Dit doet echt iets met je.

Focus 2017
Mijn focus in 2017 ligt op het deel twee van ons boek, dat in oktober gaat verschijnen. Het nieuwe boek bevat vooral veel recepten, plus heel veel praktische tips.
 
Tip voor de feestdagen
Besteed veel aandacht aan het eten en maak alles lekker zelf van verse ingrediënten, met groenten in de hoofdrol. En vergeet niet om naar buiten te gaan. Bewegen helpt je bloedsuikers onder controle te houden.

Lees hier de reviews op het boek op bol.com

Corien Maljaars is auteur van het boek ‘Diabetes & dagelijkse kost’

Hoogtepunt 2016
Super dat de media in 2016 zoveel aandacht had voor diabetes en voeding. Gelukkig is er veel meer mogelijk dan vaak gezegd wordt! Een mediterrane voeding, een voeding zonder vlees, een voeding met minder koolhydraten. Belangrijk is dat de voeding bij u past, en dat u het vol kunt houden.
 
Focus 2017
In 2017 is het tien jaar geleden dat de eerste druk van Diabetes & dagelijkse kost’ verscheen, en er is nog steeds veel vraag naar het boek. In de vierde druk, die in 2016 verscheen, zijn de nieuwste adviezen van de Nederlandse Diabetes Federatie en de Gezondheidsraad verwerkt. Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden, maak ik nu ook video’s over diabetes en dagelijkse kost.
 
Tip voor de feestdagen
Vergeet niet te genieten. Op de feestdagen zelf kunt u best wat afwijken van uw normale eetpatroon, als u daarna de draad maar weer oppakt.

www.corienmaljaars.nl

Harriet Verkoelen schrijft voedingsboeken en begeleidt mensen bij koolhydraatarm eten

Hoogtepunt 2016
Mijn derde boek: Afvallen met de Wet van Harriet, koolhydraatbeperkt werkt! Maar ook de vele bijscholingen die ik gegeven heb aan diëtisten en praktijkondersteuners over de koolhydraatbeperkte leefstijl en medicatie-aanpassingen bij diabetes. Er is veel vraag naar en dus kan ik zeggen dat het succesvol is.

Focus 2017
Als vervolg op mijn bijscholingen ga ik praktijken begeleiden, want het vergt toch enige expertise om de medicatie bij diabetes type 2 zo ver mogelijk af te bouwen. Er doen zich valkuilen voor.  Ik daag praktijken uit om dezelfde resultaten te halen als ik in mijn praktijk haal. Dat wil zeggen dat 75-80 % van de mensen met diabetes type 2 met insuline weer insulinevrij wordt.

Tip voor de feestdagen
We noemen december de Feestmaand maar de feestdagen zijn eigenlijk maar twee kerstdagen en één oudjaarsdag. Wijk daarom alleen op deze dagen af en hou het verder toch koolhydraatarm. Maar zelfs een feestmaal kan koolhydraatarm zijn! Behalve een echte oliebol natuurlijk, die niet!

Yvonne Lemmers schrijft voedingsboeken en begeleidt mensen bij koolhydraatbeperkt eten

Hoogtepunt 2016
Mijn hoogtepunt: dat koolhydraatbeperkte voeding bij diabetes en overgewicht steeds meer positieve aandacht en erkenning krijgt! Dat diabetes om te keren is door koolhydraatbeperkte voeding is zo langzamerhand steeds meer aan het doordringen. Wereldwijd is de switch van vetarm naar koolhydraatbeperkt een hot item. Mede door de media, sociale media, de vele blogs, de nieuwe dieetboeken en tv-programma’s zoals ‘Hoe word ik 100?’, wordt de boodschap alleen maar duidelijker.

Focus 2017
Op dit moment ben ik druk bezig met Grip op Koolhydraten boek 4, dat naar verwachting op 18 april 2017 in de boekwinkels ligt: een praktisch handboek met 70 voorbeelddagmenu’s, 100 koolhydraatarme en koolhydraatbeperkte recepten en Grip op Koolhydraten basisrichtlijnen met daarbij nog de nodige praktische informatie.

Tips voor de feestdagen

  • Kies voor hartige koolhydraatarme hapjes bij het ontbijt of de brunch. Zoals ei-muffins of wraps van een opgerolde omelet met bijv. sla, roomkaas en kipfilet
  • Vezelrijke koolhydraatarme crackers als broodvervanger en als toastjes
  • Maak koolhydraatarme borrelhapjes klaar met noten, vlees, vis, ei en kaas
  • Kies voor komkommerschijfjes, witlofblaadjes of little gem/Romeinse slablaadjes als houdertje van salades of plakjes zalm
  • Klop zelf slagroom met stevia en/of erythritol als koolhydraatarme zoetstof
  • Beperk het gebruik van alcohol
  • Drink Spa rood uit een wijnglas
  • Zit niet de hele dag en kom ook met de kerstdagen voldoende in beweging.

Zie haar laatste blog met aandacht voor koolhydraatbeperking als leidraad voor diabetes en obesitas op Grip op Koolhydraten. 

facebook google plus



5 karine hoenderdos diabetes
Karine Hoenderdos: ‘Mensen vertelden dat ze eindelijk hun bloedsuikers onder controle kregen’


5 Corien Maljaars diabetes
Corien Maljaars: ‘Gelukkig is er veel meer mogelijk dan vaak gezegd wordt! Een mediterrane voeding, een voeding zonder vlees, een voeding met minder koolhydraten’


Harriet Verkoelen
Harriet Verkoelen: ‘In mijn praktijk wordt 75-80 % van de mensen met diabetes type 2 die insuline gebruikt weer insulinevrij’


5 Yvonne Lemmers - foto Do Visser
Yvonne Lemmers: ‘Dat diabetes om te keren is door koolhydraatbeperkte voeding is zo langzamerhand steeds meer aan het doordringen’ | foto Do Visser