logo bloedsuiker
    Oktober 2016
Beweeg elk uur

Steeds vaker lezen we dat veel zitten net zo slecht voor de gezondheid is als overgewicht en roken. In juli van dit jaar presenteerde bewegingswetenschapper arts-onderzoeker Bernard Duvivier van Maastricht UMC+ zijn onderzoek waaruit bleek dat het aanbevolen half uurtje sport per dag de negatieve gezondheidseffecten van een hele dag zitten niet kan compenseren. Niet-zittende activiteiten zijn gunstig voor ons cholesterol- en suikergehalte. Vroeger liepen en stonden we gewoon veel meer. Daar is ons lichaam op gebouwd, het is niet gewend aan zitten. Een paar uur per week sporten en voor de rest een zittend bestaan leiden, heeft weinig zin. Het belangrijkste is dat we ons lichaam goed wakker houden en niet in slaap laten sukkelen door urenlang op de bank te hangen. Meer alledaagse bewegingen als huishoudelijke taken, tuinieren, even opstaan uit de stoel of een korte wandeling helpen. Probeer dus naast een half uur sport per dag, ook in de andere uren regelmatig te bewegen. Enkele tips:

  1. Neem vaker de trap in plaats van de lift
  2. Laat de auto vaker staan of parkeer de auto verder weg
  3. Kijk minder televisie
  4. Telefoneer al lopend of staand
  5. Maak al staand een praatje met een collega
  6. Maak vaker een korte wandeling
  7. Vervang uw gewone bureau door een stabureau

Meer lezen?

Tips om minder te zitten

Is slenteren beter dan sporten?

facebook google plus



wandelen met diabetes.istp
Geniet van de mooie herfstkleuren en maak wat vaker een wandeling