logo bloedsuiker
    Juli 2015
Koolhydraatarm, helpt dat nu echt ?
Marieke Vermolen is manager bij een groot bedrijf. Zij heeft vanaf haar zevende type 1 diabetes. Zij heeft vroeger veel gesport, tennis en volleybal op vrij hoog niveau. Door haar werk en nieuwe relatie komt ze de laatste twee jaar nauwelijks aan sporten toe. Zij gebruikt een insulinepomp en heeft jarenlang mooie HbA1c-waarden gehad. Zij moest daarvoor wel vaker glucose meten dan haar lief was, maar als zij dat niet deed lagen soms hypo’s op de loer. Inmiddels is de regulatie van de diabetes niet meer goed. Zij is niet zwaarder geworden want zij heeft haar voeding geminderd toen ze minder ging sporten. Ze eet nog wel relatief veel brood, pasta en aardappelen. Op aanraden van een vriendin is zij een koolhydraatarm dieet gaan volgen, maar ze heeft haar draai nog niet echt gevonden. Zij heeft wat meer hypo’s en mist de pasta. Tijdens haar consult bij de internist vraagt zij hoe groot de voordelen nu echt zijn van koolhydraatarm eten wat betreft glucosewaarden en haar gezondheid.

Wat is gezonde voeding?
Bij de behandeling van diabetes is een gezonde samenstelling van voeding belangrijk. Voeding moet voldoende vetten, eiwitten en koolhydraten bevatten, maar daarnaast ook voldoende vitamines en mineralen. Wij maken veel keuzes wat betreft voeding onbewust. Veel voorkeuren hebben met verschillen in smaak, maar ook met gewoontes en gewenning te maken. Er bestaan grote verschillen tussen mensen wat betreft de voorkeur voor zoet of hartig, de hoeveelheid eten per dag en het aantal eetmomenten op een dag.

Glykemische index
Als voeding veel vezels bevat worden de koolhydraten langzamer door het lichaam opgenomenKoolhydraten zijn suikers en zijn een belangrijke energieleverancier. Er bestaan verschillende soorten koolhydraten. Koolhydraten zitten in brood, rijst, pasta en aardappelen. Maar ook in peulvruchten, vruchten en andere groenten zitten koolhydraten. Als voeding veel vezels bevat worden de koolhydraten langzamer door het lichaam opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn volkorenbrood, zilvervliesrijst en peulvruchten. Dit wordt voeding met een lage glycemische index genoemd. Dat in tegenstelling tot makkelijk verteerbare voeding zoals witte rijst: daarbij is de glycemische index hoog.  Soms spreken mensen van ‘snelle’ en ‘langzame’ suikers.

Koolhydraten bij diabetes
Met minder koolhydraten in de voeding zijn de glucosewaarden na een maaltijd in principe lagerOok mensen met diabetes moeten een bepaalde hoeveelheid koolhydraten hebben. De laatste jaren wordt er steeds vaker gesproken over de voordelen van koolhydraatarme voeding bij diabetes. Met minder koolhydraten in de voeding zijn de glucosewaarden na een maaltijd in principe lager als de hoeveelheid insuline die nodig is goed wordt aangepast. In verschillende studies over afvallen blijkt dat een eetpatroon met weinig koolhydraten net zo makkelijk of misschien nog wel makkelijker is vol te houden als een eetpatroon met weinig vet. Ook blijken triglyceridenwaarden (bloedvetten) bij mensen met diabetes beter bij een koolhydraatarm dieet in vergelijking met een vetbeperkt dieet. Er zijn inmiddels heel wat mensen die zweren bij koolhydraatbeperking. Op dit moment zijn er echter nog geen lange termijn onderzoeksresultaten bekend van mensen met diabetes die koolhydraatarm eten. Ook blijken in verschillende onderzoeken de genoemde verschillen met een ander dieet niet al te groot. Het is dan ook niet zo dat de richtlijnen voor voeding bij diabetes een koolhydraatarm dieet voorschrijven. Ze wijzen het ook niet van de hand.

Minder pieken na de maaltijd
Bij mensen met diabetes die problemen hebben met sterk schommelende waarden, dan weer te laag, dan weer veel te hoog, kan een koolhydraatbeperking wel helpen de hoge pieken na eten te bestrijden. Daardoor kan de regulatie stabieler worden. Een mogelijk nadeel kan zijn dat na sporten of veel bewegen mensen te weinig koolhydraten nemen en daardoor een risico op hypo’s hebben. Ook kan het vervelend zijn om bij allerlei gelegenheden bepaalde voeding niet te ‘mogen’ nemen.

Marieke Vermolen
Mensen met sterk schommelende waarden kunnen met koolhydraatarm vaak stabielere curves bereikenMarieke Vermolen is in de tijd dat zij zo intensief sportte erg gewend geraakt aan pasta. In die tijd kreeg zij door al het sporten meestal geen hoge glucosewaarden door koolhydraatrijke voeding. Met haar diëtiste en diabetesverpleegkundige heeft zij nu afgesproken dat zij af en toe wel pasta mag eten. Bij die maaltijd moet zij dan wel meer eenheden insuline bolussen met haar insulinepomp. Haar internist heeft haar uitgelegd dat er bij mensen die sterk schommelende waarden hebben met een koolhydraatarm dieet vaak stabielere curves bereikt kunnen worden. Tegelijkertijd benadrukte de internist dat er onvoldoende bewijs is om het koolhydraatbeperkte dieet heel strikt alle 365 dagen van het jaar te volgen. Af en toe pasta of andere koolhydraatrijke producten in combinatie met de juiste hoeveelheid insuline hoeft geen probleem te zijn. Marieke heeft de indruk dat met de adviezen van de haar diabetesteam de curves beter zijn. Zij hoopt dat zich dat bij de volgende controle weer in een mooie HbA1c waarde vertaalt.

Meer lezen?
Voorkom glucosepieken na de maaltijd
facebook google plus



victor en eelco
Wilt u een casus voorleggen aan Eelco Meesters en Victor Gerdes, internisten en hoofdredacteuren van Bloedsuiker? Mail deze naar: redactie@bloedsuiker.nl


NDF Voedingsrichtlijn Diabetes brochure Diabetesfonds