logo bloedsuiker
    Februari 2015
Investeren of creperen

“En teststrips…” zeg ik, om de bestelling af te ronden. Ik noem het aantal doosjes. Aan de andere kant van de lijn blijft het even stil. “Mag ik u vragen hoe vaak u per dag test?” Ik noem mijn testmomenten. “En… waarom?” Nu voel ik me ongemakkelijk. Ik krijg dus moeilijke vragen over teststrips. Ik leg uit dat we mijn instelling optimaal proberen te krijgen, dat dit nu eenmaal moeite kost. En strips. “Ik wil dit ook niet graag, maar het moet”, zeg ik.

Beeld je in: er moet een traplift worden geïnstalleerd Het frappeert me. Alhoewel, dat is niet het juiste woord. Er is denk ik nog geen woord uitgevonden voor wat ik nu voel. Het houdt het midden tussen verbijstering, woede en dit-is-niet-écht-aan-het-gebeuren-toch? Ik denk even vooruit. Het is investeren of creperen. Stel je voor dat ik in coma raak door uit de bocht gevlogen suikers. Kost de verzekering geld. Meer dan de strips. Stel je voor dat ik langdurig gedereguleerd raak. Dat ik op termijn sneller langetermijngevolgen zou ondervinden dan ik zou hebben ondervonden bij een strakkere instelling. Dat ik last krijg van mijn ogen, van mijn voeten. Beeld je in: er moet een traplift worden geïnstalleerd. Mijn nieren doen het niet meer, ik moet dus drie keer per week naar het ziekenhuis om te spoelen. Een voetamputatie. Een bypass.

Ik schaam me bijna dat ik zo mijn best doe om goed gereguleerd te zijn Ik maak een korte berekening: zal de investering in de strips nú minder zijn dan de totale investering die verzekeringen moeten maken als een hele generatie diabeten langetermijngevolgen ondervindt doordat de strips nu niet werden vergoed? Nee, natuurlijk niet. Of is de filosofie - hoe donker ook - dat de verzekeringen denken (of hopen) een groot aantal diabeten tegen die tijd kwijt zijn, juist door die langetermijngevolgen? Dan zou het inderdaad de moeite waard zijn om me nu die vraag te stellen. “Zes”, zeg ik. En ik schaam me bijna dat ik zo mijn best doe om goed gereguleerd te zijn.

facebook google plus



Foto maaike
Maaike Helmer (34) is freelance journalist voor veel publieksbladen (zoals Cosmopolitan en Margriet) en werkt als copywriter voor diverse merken