logo bloedsuiker
    December 2, 2014
10 tips voor stabiele feestdagen

De feestdagen staan voor de deur en de voorbereidingen zijn al in volle gang. Of u het kerstdiner nu zelf verzorgt of gezellig aanschuift, het in balans houden van uw diabetes vraagt altijd extra aandacht tijdens deze bijzondere dagen. Tien tips voor stabiele feestdagen.

  • U geniet meer van de feestdagen als uw glucosewaarden in balans zijn. Meet daarom extra vaak. Gaat u meer koolhydraten eten of lopen uw waarden op, geef dan extra insuline
  • Lekker eten hoort bij de kerst, maar plan ook activiteiten waarbij niet alles om eten draait: een wandeling, spelletjes of een museumbezoek
  • Probeer regelmaat te houden. Neem net als altijd een ontbijt en lunch. Het heeft geen zin om uw trek op te sparen voor het kerstdiner. U wilt immers pieken in uw glucosewaarden vermijden en dat lukt het beste als u regelmatig eet
  • Vraag de kok gerechten apart te serveren. Dit maakt het tellen van koolhydraten makkelijker en u kunt dan zelf bepalen hoeveel koolhydraten (frites, aardappelen, rijst of pasta) u neemt
  • Kies slim. Verwacht u een zoet nagerecht, laat het stokbrood bij het voorgerecht dan achterwege. Door slim te kiezen, kunt u heel wat koolhydraten besparen
  • Neem kleine porties en eet bewust. Door rustig te eten en goed te kauwen, geniet u meer. Bovendien krijgt uw maag dan voldoende tijd om een seintje naar uw hersenen te sturen, dat u voldoende hebt gegeten. Zo voorkomt u dat u teveel eet
  • Weet wat alcohol doet. Een lekker aperitiefje voor of een goed glas wijn bij het eten, horen bij de kerst. Afhankelijk van het drankje waarvoor u kiest, zal dit eerst uw glucosewaarde laten stijgen door de koolhydraten uit het drankje. Een glas bier bevat bijvoorbeeld 6 gr koolhydraten en een glas rode wijn 3 gr. Een tijd later, dit kunnen uren zijn, heeft alcohol een bloedglucoseverlagend effect. Dit kan dus ook in de nacht zijn. Wees hierop bedacht en meet ook een paar uur na het eten en eet desnoods wat extra voor het slapengaan. Hier krijgt u een overzicht van de koolhydraten in kerstlekkernijen en alcoholische dranken
  • Ga niet uitbuiken op de bank na het kerstdiner, maar maak een wandeling in de buitenlucht
  • Streef geen perfectie na. U voelt zich beter als uw glucosewaarden goed zijn, maar lopen uw waarden toch uit de pas, bedenk dan dat het maar om een paar dagen gaat. Het belangrijkste is dat u geniet van de feestdagen. 
facebook google plus



shutterstock 233579020