logo bloedsuiker
    Uitgave 3 - 2014, jaargang 29
Quinoa op zijn oosters
Op de redactie ontvingen we onderstaand recept van Suzy. Suzy is 64 en heeft pre-diabetes, een voorstadium van diabetes type 2 waarvoor nog geen behandeling nodig is. Door goed op het gewicht te letten, voldoende te bewegen en te kiezen voor gezond eten kan het daadwerkelijk krijgen van diabetes type 2 vaak nog lange tijd worden uitgesteld.

Suzy eet meerdere keren per week quinoa omdat ze het lekker vindt en het haar helpt haar glucosewaarden stabiel te houden. Bovendien verzadigt quinoa goed, want ze heeft na het eten ervan minder snel weer honger.

Onderstaand recept is één van haar favorieten: “Hartelijk en fris van smaak, een echte aanrader”

Ingrediënten (voor twee personen)

-  half pak quinoa (ongeveer 140 gram)
-  200 gram kalkoen of kipblokjes
-  1 bakje champignons à 250 gram
-  1 ui
-  2 teentjes knoflook
-  currypoeder
-  verse gember geraspt
-  pimentkorrel (eventueel)
-  2 laurierblaadjes
-  1 blik kokosmelk
-  stukje citroengras (alternatief serehpoeder)
-  platte peterselie

Bereiden
Bereid de quinoa zoals op het pak beschreven staat en zet apart. Snij de ui en knoflook fijn en smoor zachtjes, voeg de blokjes kalkoen of kip erbij. Bestrooi met flink wat curry en laat meebakken. Rasp een stukje gember en voeg dit samen met de piment, laurierblaadjes en citroengras bij het mengsel. Voeg vervolgens de kokosmelk al roerend toe. Laat het geheel 10 à 15 minuten stoven. Als u vers citroengras heeft gebruikt, haalt u dit eruit na het smoren.

Voeg voor het serveren de quinoa en peterselie toe en eet smakelijk.
facebook google plus



Quinoa
Heeft u ook een lekker recept dat u met ons wilt delen? Mail het naar: redactie@bloedsuiker.nl


Quinoa, het nieuwe wonderproduct?