logo bloedsuiker
    Uitgave 2 - 2014, jaargang 29
Vezels beschermen tegen hart- en vaatziekten
Het is al langer bekend dat vezels gezond zijn. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat vezelrijke voeding de kans op problemen van hart en bloedvaten in het algemeen, en specifiek voor vernauwing van de kransslagaderen verlaagt. Er lijkt wel enig verschil te zijn tussen welk type vezel gegeten wordt. Vezels uit graanproducten en groente beschermen tegen hart- en vaatziekten en vernauwing van de kransslagaderen, vezels uit vruchten beschermen vooral tegen hart- en vaatziekten.

Waar zitten vezels in?
Vezels komen onder meer voor in volkorenbrood, groente, fruit en peulvruchten. Van de groente bevat broccoli de meeste vezels, gevolgd door bospeen, rode kool en sperziebonen. Voedingsvezels komen ook voor in graankorrels. Bij het bewerken van producten, zoals het malen van graankorrels tot bloem of het pellen van rijst, wordt een groot deel van de voedingsvezel verwijderd. Daarom zijn onbewerkte producten over het algemeen rijker aan voedingsvezels dan bewerkte. Volkoren rijst of pasta, bevatten bijvoorbeeld meer vezels dan witte rijst of gewone pasta. In dierlijke producten zitten geen voedingsvezels.

De vezelvoordelen
Een vezelrijk voedingspatroon wordt naast het beschermende effect op hart- en bloedvaten, in verband gebracht met:
• minder darmproblemen;
• voorkómen van overgewicht;
• gunstigere vetverhouding in het bloed.

Speciaal voor diabetes lijken er aanwijzingen te zijn dat:
• voedingsvezels de kans op het krijgen van diabetes type 2 verkleint;
• vezels de stijging van het bloedglucosegehalte ná de maaltijd kunnen verminderen.

Wilt u weten of u voldoende vezels binnenkrijgt?
Doe dan de vezeltest op www.vezeltest.info

Bron: BMJ 2013 (gepubliceerd 19 december 2013)
facebook google plus



broccoli
Broccoli is de meest vezelrijke groente