logo bloedsuiker
    Uitgave 10 - 2012, jaargang 27
Tonijnkoekjes
Ingrediënten per persoon:
- 1 blikje tonijn (uitlekgewicht 150 gram in water of 106 gram in olie)
- 1 eetlepel bloem
- 1 rauw ei (goed geklutst)
- 1 teentje knoflook
- 1 uitje
- Vers gemalen peper, snufje zout

Bereiden
Laat de tonijn uitlekken en druk water of olie eruit met een vork. Kluts het ei, pers de knoflook en snipper het uitje. Voeg dit alles samen met de bloem in een schaal. Maak op smaak met versgemalen peper en eventueel een snufje zout.

Verwarm wat olie in een koekenpan, maak kleine hoopjes van de tonijnpuree, doe ze in de pan en druk ze een beetje plat. Bak de koekjes aan beide zijden drie minuten.

Serveren met gestoomde groenten of rauwkostsalade.

Koreaanse recepten
Frans van der Linde (72) vond dit recept op Maangchi.com, een site met veel Koreaanse recepten. "Ik ben een hobbykok en deze tonijnkoekjes zijn simpel, zeer vlot klaar en bijzonder lekker. Ik combineer ze meestal met gestoomde groenten of een rauwkostschotel en maak daarmee ook het bord op."

Frans heeft diabetes type 2 sinds 2004. Momenteel houdt hij zijn glucosewaarden onder controle met aandacht voor zijn dieet, metformine en voldoende beweging. "Dit gaat heel redelijk. Voor mijn dieet maak ik gebruik van dieetinzicht.nl, een site die voedingsadvies geeft gericht op mijn specifieke gezondheidssituatie. Naast mijn diabetes, wil ik mijn gewicht op peil houden en probeer ik mijn nieren zoveel mogelijk te ontzien."

Reactie diëtist en journalist Corien Maljaars
Wat leuk dat meneer op buitenlandse receptensites zoekt naar lekkere recepten. In de buitenlandse keukens zijn inderdaad vaak goede ideeën te vinden.

Vis past prima in de voeding bij diabetes, vooral vanwege de visvetzuren. Het advies is om twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste eenmaal vette vis. Tonijn is een matig vette vis, net als baars, schar, tong, zeewolf en zeeduivel. Om voldoende visvetzuren binnen te krijgen, kan die week daarom het best nog een keer matig vette vis gegeten worden, of een vette vissoort (zoals forel, zalm of makreel).

Meneer geeft aan dat hij probeert zijn nieren zoveel mogelijk te ontzien. Dit is een prima uitgangspunt bij diabetes. In dat kader bekijken we de hoeveelheid eiwit en natrium (zout):

Eiwit
Bij een goede nierfunctie wordt voor een man van 70 kilo een dagelijkse hoeveelheid eiwit aanbevolen van 55-60 gram per dag. Als iemand micro-albuminurie (eiwitlekkage) heeft, dan wordt meestal het advies gegeven om nog minder eiwit te gebruiken.

Ik weet niet wat meneer verder op een dag eet en drinkt. Om een goede beoordeling van de voeding te maken is het belangrijk om uit te gaan van de voeding van een gehele dag. Als ik aanneem dat meneer daarnaast de dagelijks voor zijn leeftijd aanbevolen hoeveelheid voedingsmiddelen gebruikt, dan betekent dit, met tussen haakjes de hoeveelheid eiwit: 5 snee brood (17), 4 aardappels of opscheplepels rijst of pasta (4), 2 ons groente (2), 2 stuks fruit (2), 650 ml melk(producten) (22), 1 plak kaas (6), 1 plak vleeswaar (3), totaal: 56 gram eiwit. De overige voeding bevat dus eigenlijk al de aanbevolen hoeveelheid eiwit. De eiwitten uit de tonijnkoekjes komen daar dan nog bij.

Berekening op Dieetinzicht.nl laat zien dat de variant met tonijn in water 47 gram eiwit bevat, en als tonijn in olie gebruikt wordt 36 gram eiwit. Het totale dagmenu komt dan uit op 103 respectievelijk 92 gram eiwit. Een mogelijke oplossing om de hoeveelheid eiwit te beperken is om slechts de helft of eenderde deel van de tonijnkoekjes te gebruiken, en die dag geen hartig beleg op brood te nemen.

Natrium (zout)
Het is voor iedereen verstandig om het zoutgebruik te beperken. Waarschijnlijk zijn mensen met diabetes zoutgevoeliger waardoor zij eerder een hoge bloeddruk krijgen. Per dag wordt maximaal 6 gram zout (2400 mg natrium) aanbevolen. Vis uit blik bevat veel zout. Berekening van het recept laat zien dat de eerste variant ruim 700 mg natrium bevat, en de tweede bijna 500. De eerdergenoemde basishoeveelheden brood en melk bevatten 1200 mg natrium, er blijft dan dus weinig over voor de rest van de voeding. Het ‘snufje' zout uit het recept kan dus beter achterwege blijven. Door verse tonijn of tonijn uit de diepvries te gebruiken, en deze op smaak te maken met kruiden, kan ook flink op de hoeveelheid natrium van de tonijnkoekjes bezuinigd worden.


facebook google plus



Tonijnkoekjes 003


Tonijnkoekjes 006
Heeft u ook een favoriet recept dat u wilt laten beoordelen door de diŽtist Corien Maljaars? Mail uw recept naar redactie@bloedsuiker.nl