logo bloedsuiker
    Uitgave 7 - 2012, jaargang 27
“Ik wil bewijzen dat....
Martin Boer (44) traint voor de New York City Marathon op 4 november.  Als fanatiek sporter wil hij deze binnen 4,5 uur lopen. Hoe managet hij 42,195 kilometer lopen met type 1 diabetes?

Als Martin loopt, voelt hij zich beter. Toch was het even wennen om, in combinatie met zijn diabetes, te gaan hardlopen. "Dat betekende dat ik goed op mijn insuline-inname moest letten." Martin heeft bijna 25 jaar diabetes. Sinds tien jaar gebruikt hij een insulinepomp. "Omdat mijn HbAc1 steeds te hoog was overtuigde mijn toenmalige internist me om de pomp te gebruiken. Achteraf gezien een goede beslissing. Met de pomp heb ik een betere regulatie en kan ik veel gemakkelijker tussendoor even wat extra insuline toedienen."

Medische begeleiding
Sinds dit jaar is Martin serieus gaan nadenken over de marathon. Hij raakte geïnteresseerd in langeafstandlopen, kwam daardoor in contact met de Bas van de Goor Foundation en wist het na één informatiebijeenkomst zeker: hij zou meedoen aan de NYC Marathon. "Tien andere mensen met diabetes lopen ook deze marathon en worden daarbij voor en tijdens de marathon medisch begeleid. Ik heb om de lange afstand te oefenen in april meegedaan aan de 10 Engelse Mijl (16 km) van Deventer. Daar hebben we elkaar ook als groep leren kennen." Afgelopen juni liep Martin ook de halve marathon in de binnenstad van Zwolle; drie rondjes door de stad.

Wetenschappelijke precisie
Met bijna wetenschappelijke precisie houdt Martin bij hoeveel kilometer hij loopt. "De laatste zeven jaar houd ik dat nog intensiever bij dan voorheen. Mijn doel was om 1000 kilometer per jaar te lopen. Helaas brak ik in 2004 mijn enkel, waarvan ik vrij lang moest herstellen. Ik miste het hardlopen enorm. Na het herstel ben ik weer langzaam begonnen en liep ik na een maand of twee weer 20 kilometer per week." Sinds 2007 loopt Martin jaarlijks 1500 kilometer; per week 30. Door zowel het aantal kilometers als zijn waarden in agenda of iPad bij te houden is Martin zich bewust van wat hij eet en spuit. "Als ik ga hardlopen stel ik de pomp anderhalf uur van te voren in op 25 % van wat ik normaal toedien. De normale stand is momenteel 0.8 eenheden per uur; bij hardlopen dus 0.2 eenheden per uur. Na afloop schrijf ik mijn waarden op, inclusief het aantal koolhydraten dat ik genomen heb. Zo kan ik mijn insuline nog preciezer instellen. Als ik slechts een uurtje hardloop, koppel ik de pomp af. Vorig jaar heb ik zelfs 20 kilometer zonder pomp gelopen, maar toen haalde ik toch met té hoge waarden de eindstreep."

Bij elkaar
Martin leert veel van zijn trainingen. Zowel wat de marathon als zijn diabetes betreft. Grenzen verleggen, zowel mentaal als fysiek, is zijn gedachte achter het hardlopen. "Ik wil bewijzen dat ik de marathon kan lopen. Ook met diabetes. Maar dan moet ik wel weten wat ik moet doen als ik bijvoorbeeld te hoog zit. Als het echt veel te hoog is, bolus ik bij. Niet te veel, anders zit ik een uur later veel te laag. Het is vervelend om dan te stoppen tijdens hardlopen, maar het tijdverlies hoeft niet groot te zijn. We starten gefaseerd, omdat er meer dan 45.000 lopers meedoen. Om als groepje mensen met diabetes bij elkaar te blijven is onmogelijk, ook omdat iedereen een ander tempo heeft. Ik train met een drinkgordel om waar sportdrank en extra suikers in zitten. Tijdens de marathon is er wel bevoorrading, maar ik wil niet afhankelijk zijn van de drankposten."

Patronen herkennen
Voor de NYC Marathon probeert Martin eventuele patronen in zijn glucosewaarden te ontdekken. Zijn er bepaalde situaties waarin de waarden vaker hoog of juist vaker laag zijn? Ontdekt Martin dat hij meerdere keren op een bepaald moment tijdens de training hoog zit, dan neemt hij maatregelen om te voorkomen dat dit blijft gebeuren. Hij past dan zijn insuline of zijn voeding aan.

Rustig starten
Zijn beslissing om samen met de Bas van de Goor Foundation de NYC Marathon te lopen vindt hij nu al geslaagd, omdat Martin al veel geleerd heeft over het hardlopen van lange afstanden en de regulering van zijn diabetes. "We gaan zes dagen naar New York. Kenmerkend aan de NYC Marathon is dat de lopers vanaf Staten Island naar de finish in Central Park lopen. In tegenstelling tot Zwolle loop je in New York geen rondjes en dus staan er geen bekenden langs de weg die je om de zoveel tijd kunnen aanmoedigen." Tegelijkertijd is Martin er ook nuchter onder. Zijn plan is om rustig te starten en tien kilometer per uur te lopen. "Natuurlijk zou ik teleurgesteld zijn als ik de wedstrijdloop niet zou kunnen uitlopen. Gelukkig is de tijdlimiet 8.5 uur, dus dat zou toch moeten lukken. Het liefst wil ik de marathon binnen de 4,5 uur uitlopen."

Zoek patronen
Agaath Zeinstra werkt bij het VUmc in Amsterdam en is de diabetesverpleegkundige van Martin. Volgens haar is het herkennen van patronen in de bloedglucosespiegel nuttig om beter op de insuline-inname te kunnen anticiperen. "Veel mensen met diabetes vinden het lastig om elke dag hun waarden te meten én bij te houden. Dit kost tijd en vraagt om discipline. De meeste mensen die intensief insuline gebruiken, meten wel iedere dag hun waarden, sommigen zelfs tien keer per dag; maar de waarden bijhouden is een ander verhaal. Als je bijvoorbeeld vlak voordat je gaat fitnessen je waarde meet, dan weet je hoe je met sporten begint en of je maatregelen moet nemen om veilig te kunnen sporten. Maar als je die waarden niet bijhoudt, blijven het momentopnames. Daarom adviseer ik mensen altijd voor het fitnessen te meten, direct daarna en voordat ze gaan slapen en dit dan een aantal dagen bij te houden. Al zijn het steeds slechte uitslagen; je zult patronen herkennen en zien hoe je instelling is. In plaats van en passant te meten en op grond van die uitslag iets te eten of bij te spuiten, ontdek je op deze manier patronen, waarop je dan structurele maatregelen kunt nemen. Het voordeel is een betere instelling, en uiteindelijk een flexibelere leefstijl."
facebook google plus



BLO01120907172
Met bijna wetenschappelijke precisie houdt Martin bij hoeveel kilometer hij loopt. “De laatste zeven jaar houd ik dat nog intensiever bij dan voorheen. Mijn doel was om 1000 kilometer per jaar te lopen”


BLO01120907090
“Als ik echt lange afstanden ga hardlopen stel ik de pomp anderhalf uur van te voren in op 25 % van wat ik normaal toedien”



BLO01120907156
Grenzen verleggen, zowel mentaal als fysiek, is Martins gedachte achter het hardlopen