logo bloedsuiker
    Uitgave 3 - 2012, jaargang 27
Smaakvolle pastasaus boordevol groente

Ingrediënten voor ten minste vier personen

  • 3 uien
  • 6 tot 8 paprika's in een kleur naar keuze
  • Pond zoete tomaten, bijvoorbeeld Tasty Tom of kerstomaatjes
  • Knoflook, 2 tot 4 tenen
  • Balsamicoazijn, een flinke scheut
  • Olijfolie
  • Geraspte Italiaanse kaas 35+ (bv. Pardano)
  • Pasta, 300 gram
Overige benodigdheden

  • Bakplaat of grote ovenschaal
  • Bakpapier
  • Aluminiumfolie
  • Oven 

Bereiden
Snijd de uien, paprika, knoflook en tomaten in grove stukken. Bekleed een bakplaat (of grote ovenschaal) met bakpapier en doe de groenten daar op. Besprenkel met wat olijfolie en een scheut balsamicoazijn. Afdekken met aluminiumfolie en laat het op circa. 200 graden 1,5 uur stoven. Check na een uurtje met een vork of de paprika's al een beetje gaar zijn. Zo niet, zet de oven iets hoger.

Kook een pasta naar keuze. Serveer deze met de groenten en geef daar 35+ Italiaanse kaas (bv. Pardano) bij. De maaltijd is compleet met wat sla erbij. Heerlijk!

Verwerk het restje
Als je dit recept met twee à drie personen eet, houd je nog aardig wat groenten over. Doe deze in een kom met een blikje tomatenpuree en pureer tot een saus. Je kunt dit invriezen, zodat je nog een gezonde, zoutarme pastasaus hebt.

"Ik eet zoutarm"

Dit recept is ingezonden door Karin Mol (48). "Ik vind het een erg lekker recept met beperkt zout. Heel geschikt voor wie (een keer) vleesloos wil eten. Ik ben hierop gekomen, omdat ik vanwege mijn verslechterde nierfunctie een zoutarm dieet moet volgen en graag pasta met saus eet. De kant en klare sauzen bevatten erg veel zout. Ik vind deze combinatie van groenten erg lekker, maar je kunt ook voor andere kiezen. Sinds ik zoutarm eet, gebruik ik vaak balsamicoazijn als smaakmaker."
Karin heeft diabetes type 1 sinds haar dertiende en gebruikt een insulinepomp.

Reactie van diëtist Corien Maljaars
Kant-en-klaar sauzen en mixen bevatten inderdaad veel zout, dit is voor niemand goed, ook niet als de nierfunctie optimaal is. Een ander nadeel is dat pastamaaltijden vaak veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid groenten van twee ons per dag bevatten. Dit recept heeft die nadelen niet: het bevat minder zout en door het gebruik van lekker veel smaakvolle groenten en smaakmakers mis je het zout niet en krijg je voldoende groenten binnen. Als u vrijwel nooit vlees eet is het wel belangrijk om regelmatig een volwaardige vervanger voor vlees te gebruiken (bijvoorbeeld noten of ei). Een dag per week zonder vlees(vervanger) is geen probleem.

Natriumgehalte
Ter informatie nog gegevens over het natriumgehalte (zout) van enkele ingrediënten: Pardanokaas bevat per 100 gram ongeveer 1000 mg natrium, Goudse kaas ongeveer 830 mg en Goudse kaas met minder zout ongeveer 600 mg. Een klein blik tomatenpuree bevat 300 mg natrium.

facebook google plus



Heeft u ook een recept dat u wilt laten beoordelen door Corien Maljaars?
Mail het dan naar redactie@bloedsuiker.nl


karin mol 1
Dit recept is ingezonden door Karin Mol (48). “Ik vind het een erg lekker recept met beperkt zout. Heel geschikt voor wie (een keer) vleesloos wil eten. Ik ben hierop gekomen, omdat ik vanwege mijn verslechterde nierfunctie een zoutarm dieet moet volgen en graag pasta met saus eet”


karin mol 2


karin mol 3


karin mol 4


karin mol 5


karin mol 6