logo bloedsuiker
    Uitgave 1 - 2011, jaargang 26
Een investering in de toekomst
In 2002 had ik veel ontstekingen en kreeg ik steeds meer dorst. Bij de huisarts bleek ik een bloedglucosewaarde te hebben van 17,5 mmol/l. Ik was niet te zwaar, 88 kilo, maar in de jaren daarna kwam ik elk jaar een paar kilo aan en in 2010 woog ik 108 kilo. Deels is dit een familiekwaal, veel mensen bij ons zijn aan de dikke kant. Mijn moeder is overleden aan de gevolgen van diabetes type 2, mijn zus en mijn zoon hebben het ook. Maar het ligt natuurlijk niet alleen aan mijn familie, onze leefgewoonten spelen ook mee. We houden erg van een biertje en eten vind ik nu eenmaal verschrikkelijk lekker. Ik heb altijd bij de post gewerkt maar ik zit nu in de VUT. Een jaar terug voelde ik me niet goed, ik was vaak moe en lusteloos. Omdat ook mijn vriendin te zwaar was, probeerden we van alles om af te vallen, maar niets hielp echt. Toch wisten we dat er wat moest gebeuren en we wisten ook dat we dit zelf moesten doen. Toen diende Dr. Frank zich aan: een dieet met veel eiwitten en weinig koolhydraten. Het bleek ook nog eens goed te zijn voor mensen met diabetes, dus wij besloten het boek te kopen. We aten geen rijst en pasta meer en juist veel groenten, vlees en eieren. De eerste twee maanden ging het erg goed. De kilo’s vlogen eraf. In korte tijd was ik tien kilo kwijt en mijn vriendin dertien. Het aantal eenheden langwerkende insuline voor de nacht kon ik terugbrengen van 60 naar 12 eenheden. De kortwerkende insuline had ik helemaal niet meer nodig. ’s Ochtends werd ik wakker met een waarde van 7,2 mmol/l. Kortom een succes.

In november zijn we weer gewoon gaan eten en daarmee raakte alles in de versukkeling. Mijn nuchtere waarde liep weer op naar 8,6 mmol/l en ik had ook weer kortwerkende insuline nodig. Het is niet makkelijk om je eetgewoonte structureel te veranderen. We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop we ons gewicht stabiel konden houden. Beweging speelt hierbij een grote rol. Ik ben veel gaan lopen en fietsen, wel twee uur per dag. Vaak lopen we samen en dat maakt dat je het beter volhoudt.

Wat het eten betreft weten we dat we voorzichtig moeten blijven met koolhydraten, want daar groei je van. We eten nu koolhydraatarm brood en zijn zuinig met aardappelen, pasta’s en rijst. ’s Ochtends eet ik vaak een bakje kwark. We gaan nog evenzogoed naar de kroeg maar tegenwoordig zitten we daar aan de rosé. Ook drink ik veel water.
 
We zitten nu in een stabiele fase. Ik weet zeker dat de weegschaal een rol zal blijven spelen in ons leven. We moeten het in de gaten blijven houden en elkaar corrigeren als dat nodig is. Maar deze veranderingen zijn een investering geweest in onze toekomst. Ik voel me nu veel beter dan een jaar terug en zou voor geen goud meer terug willen naar die situatie.’

Henk Schiks (60)
facebook google plus



henk schiks 2
Henk Schiks: ‘We zijn op zoek gegaan naar een manier hoe we ons gewicht stabiel konden houden. Beweging speelt hierbij een grote rol. Ik ben veel gaan lopen en fietsen, wel twee uur per dag. Vaak lopen we samen en dat maakt dat je het beter volhoudt’


Heeft u ook een ervaring die u wilt delen met de lezers van Bloedsuiker. Mail het naar redactie@bloedsuiker.nl.