logo bloedsuiker
    Uitgave 12 - 2010, jaargang 25
Verse makreel met tomatensaus uit de oven zonder toegevoegde vetten
Diabetesproof recept

Ingrediënten voor 4 personen

500 gram verse makreel
Witte rijst voor vier personen
Blikje tomatenblokjes
Veldsla voor vier personen
Ui, knoflook, provencaalse kruiden, laurierblaadje, blokje groentebouillon, sinaasappelschil, zwarte peper, bladpeterselie, vinaigrette

Bereiden

Koop een verse makreel en laat deze eventueel door de visboer schoonmaken. Leg de vis in een ovenvaste schaal. Meng een gesnipperde ui en een fijngemalen knoflookteentje in een pan. Voeg toe een blikje tomatenblokjes met vocht (400 gram), 1 theelepel provencaalse kruiden, 1 laurierblaadje.
Breng aan de kook en doe er een verkruimeld blokje groentebouillon bij en laat inkoken tot de gewenste dikte. Voeg als laatste wat geraspte sinaasappelschil toe en gemalen zwarte peper uit de pepermolen. Giet de saus over de vis en laat ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven gaar worden op 180 graden.
Bestrooi voor het opdienen met verse fijngesneden bladpeterselie. Opdienen met witte rijst (zonder zout gekookt) en veldsla, die aangemaakt is met een eenvoudige vinaigrette.

Det Weijde over haar recept
Dit recept is ingezonden door de verpleegkundige Det Weijde, (60). Haar partner heeft diabetes type 1 sinds 1976. Ze zegt: ‘Vroeger zorgden de strenge dieetregels bij diabetes voor hoofdbrekens. Het was noodzakelijk op de voeding te letten. Hierdoor ben ik me van lieverlee gaan  interesseren  voor voeding, en voor diabetesvoeding in het bijzonder. Inmiddels ben ik van mening dat er geen speciaal diabetesdieet bestaat, maar dat het vooral gaat om gezonde voeding. Omega-3 vetzuren spelen een belangrijke rol bij het in conditie houden van hart en bloedvaten. Vandaar dit recept met makreel.’

Reactie van diëtist Corien Maljaars:
Leuk om in één recept twee producten tegen te komen die tegenwoordig nogal eens “vergeten” worden: makreel en veldsla. Allebei pracht producten die misschien een wat oubollig imago hebben, maar die samen een goed huwelijk vormen, daarover later meer.

Onlangs maakte Wageningen Universiteit de uitkomsten van de grote Alpha Omega Trial bekend. Wat bleek? Vrouwelijke hartpatiënten en hartpatiënten met diabetes kunnen baat hebben bij omega-3 vetzuren, terwijl dit effect bij andere hartpatiënten niet duidelijk is. Het visadvies van de Gezondheidsraad blijft daarom voor alle mensen met diabetes: ‘gebruik per week twee porties vis, waarvan minimaal eenmaal vette vis’. Makreel heeft van de vissoorten het hoogste gehalte omega-3 vetzuren, een stukje van 70 gram is al voldoende om aan de per week aanbevolen hoeveelheid te komen. Makreel heeft verder als voordelen dat het het hele jaar verkrijgbaar is en goed betaalbaar is. We kunnen overigens wat duurzaamheid betreft ook met een gerust geweten makreel eten, want het heeft het blauwe keurmerk (Marine Stewardship Council (MSC)) gekregen, het onafhankelijk keurmerk voor duurzame visserij. Op www.goedevis.nl ziet u welke vissoorten de voorkeur hebben, en welke keurmerken betrouwbaar zijn.

Veldsla wordt ook wel ezelsoor, broeivet of lamstong genoemd. Het is eigenlijk geen sla, maar behoort tot de valeriaanachtigen en heeft een smaak die moeilijk te omschrijven is, het doet een beetje denken aan noten. Veldsla bevat veel nitraat, dat tijdens het bewaren en in ons lichaam gedeeltelijk omgezet wordt in nitriet. Nitriet kan door een reactie met eiwitten uit vis of schaaldieren schadelijke nitrosamines vormen die kankerverwekkend kunnen zijn. De combinatie veldsla en vis moet in de regel dus afgeraden worden, maar… makreel (en ook zalm) vormen op deze regel een uitzondering en mogen wel lekker gecombineerd worden met veldsla (overigens ook met andere nitraatrijke groenten zoals bietjes en spinazie).

Tot slot nog een opmerking over de hoeveelheid groente: met alleen rauwkost haal je de aanbevolen hoeveelheid groente (twee ons per dag) meestal niet. De meeste consumenten vinden 75 gram veldsla al een enorme ‘berg’. Tips: gebruik er ook een andere gekookte groente bij. Gekookte aardappelen dreigen ook een beetje vergeten te raken, maar om een krappe hoeveelheid groente op te vangen zijn piepers beter dan witte rijst.
facebook google plus



diabetesprooof recept Det Weijde
Det Weijde: ‘Ik ben van mening dat er geen speciaal diabetesdieet bestaat, maar dat het vooral gaat om gezonde voeding. Omega-3 vetzuren spelen een belangrijke rol bij het in conditie houden van hart en bloedvaten.
Vandaar dit recept met makreel’


Heeft u ook een recept dat u wilt laten beoordelen door Corien Maljaars? Mail het naar redactie@bloedsuiker.nl