logo bloedsuiker
    Uitgave 5 - 2010, jaargang 25
32 kilo kwijt.
Een comfortabel gevoel
Mijn naam is Wim Sam, ik ben 66 jaar. Ik heb, net als mijn vrouw Willy (61 jaar), type 2 diabetes . Ik reguleer mijn aandoening met een insulinepomp, Willy met de insulinepen. Ook ben ik sinds 1971 na een valpartij van zestien meter rugpatiënt en dus beperkt in mijn bewegingen. Lange tijd heeft mijn scootmobiel dienst gedaan als benenwagen; lopen kon ik amper. Willy en ik hebben allebei overgewicht gehad en onze strijd daartegen heeft een lange geschiedenis. We hebben veel diëten uitgeprobeerd en in principe helpen ze allemaal, maar het jojo-effect en mijn toenemende rugklachten demotiveerden mij. De crux is namelijk op gewicht blijven.  

In een advertentie zie ik een instituut dat een proteïnedieet propageert. Dit dieet zou geen jojo-effect noch hongergevoel kennen, omdat het zes eetmomenten per dag kent. Willy en ik zijn benieuwd, schrijven ons in en als we ermee aan de slag gaan, blijkt het te werken. We vallen af, hebben geen hongergevoel en ik heb zelfs geen behoefte meer aan snacks. We voelen ons prima en zijn niet meer de hele dag met eten bezig. Toch zijn we naar verloop van tijd de ovenschotels met groente meer dan beu. Op internet zoekt mijn vrouw naar alternatieven. Ze vindt een koolhydraatarm, eiwitrijk dieet. Een dieet dat we voor het grootste deel zelf kunnen samenstellen, zolang het vrij is van koolhydraten, van  kant-en-klaarproducten en zolang het geen smaakmakers bevat. In kant-en-klaarproducten zitten namelijk vaak veel zout en verborgen slechte vetten. We gaan ervoor. Voor het gemak houden we wél vast aan zes dagelijkse maaltijden.

Ons ontbijt bestaat uit kwark met twee schepjes Proti Meal – vergelijkbaar met Modifast en verkrijgbaar in verschillende smaken. Bij de koffie eten we een zelfgebakken cakeje of een koolhydraatarm koekje. Ons tussendoortje bestaat uit een kop bouillon of een bakje rauwkost, zoals tomaatjes. Onze warme maaltijd bestaat alleen uit groenten met mager vlees of vis.
’s Avonds eten we bij de koffie opnieuw een cakeje óf een bekertje yoghurt dan wel een koolhydraatarm toastje met gekookt ei. Daarnaast bakken we zelf ons koolhydraatarme brood dat we overigens ook meenemen als we bij vrienden eten.  

We houden het goed vol, ook dankzij de beschikbaarheid van het grote aantal producten dat binnen dit dieet past. We kopen die vaak via internet. Wel mis ik soms een sappige appel of een sneetje witbrood, maar tot nu toe gaat het goed. In augustus 2009 zijn we met dit dieet begonnen. Willy is 15 kilo afgevallen, ik 32. Dat zijn veel kilo’s, maar ik ben er nog niet, want mijn streefgewicht is 75 kilo. Nog vijf kilo te gaan en ik heb goede hoop dat dit zal lukken. Ik voel mij nu een stuk beter. Ook mijn eerdere gemiddelde glucosewaarde, het HbA1c van 8,2 %  (66 mmol/mol) heeft nu een constante waarde van 5,6 (38 mmol/mol). Bovendien heb ik door mijn dieet afscheid kunnen nemen van mijn pomp en ben ik – tot nu toe – insulinevrij. Een comfortabel gevoel.
Wim Sam
facebook google plus



dagelijkse praktijk
Wim Sam: ‘In augustus 2009 zijn we met dit dieet begonnen. Willy is 15 kilo afgevallen, ik 32. Dat zijn veel kilo’s, maar ik ben er nog niet, want mijn streefgewicht is 75 kilo’


De dagelijkse praktijk
Dit is een bijdrage in de rubriek ‘de dagelijkse praktijk’. Hierin krijgt u de gelegenheid uw verhaal te doen over een “diabeteservaring”. Dit kan zijn in de vorm van een artikel, een overpeinzing of een column. Heeft u ook een bijdrage? Mail deze naar: redactie@bloedsuiker.nl.