logo bloedsuiker
    Uitgave 11 - 2009, jaargang 24
Gezond eten met een beperkt budget

Voor mensen met diabetes is gezond eten eigenlijk een must. En is dat duur? Dat is vaak maar een idee. Want gezond eten kan met iedere beurs, hoe dik of dun die ook is. Met wat creativiteit in de keuken, bewust inkopen doen, niets onnodig weggooien en rekening houden met het seizoen is ook gezond eten niet duur.

Jaarlijks gooit u heel wat geld in de vuilnisbak. Uit onderzoek van Milieu Centraal blijkt namelijk dat we twintig procent van ons voedsel weggooien. De helft hiervan bestaat uit schillen, eierschalen, kaaskorsten, botten en loof, maar de andere tien procent is eetbaar voedsel. Toch gooien we het weg. We krijgen het niet op, de houdbaarheidsdatum is verstreken, we bewaren het verkeerd waardoor het sneller bederft of we zijn bang er ziek van te worden. Zonde van het geld (en het milieu). Want jaarlijks gooit een gemiddeld Europees gezin daarmee 659 euro weg. Dat is bijna 2 euro per dag!

Anti-vuilnisbak tips 
Met wat beleid kunt u eenvoudig uw afval beperken. Overrijp fruit kunt u bijvoorbeeld nog prima verwerken in een smoothie. Doe het fruit samen met yoghurt in een blender en maak zo een heerlijk gezond tussendoortje of toetje. Brood dat inmiddels wat ouder is, smaakt nog prima als u er een tosti van maakt. Veel mensen denken dat een tosti ongezonder is dan twee boterhammen met kaas en gekookte ham, maar dat is niet zo. Gebruik ook een bruin geworden banaan (met kaneel) of een overrijpe tomaat (met pizzakruiden) voor een gezonde zoete of hartige tosti. Een stukje kaas in de koelkast dat nog maar lastig te schaven is voor de boterham? Rasp de kaas en strooi de kaas over de pasta of een ovenschotel.

Vleesloos dagje
Een magere kogelbiefstuk met peultjes en krieltjes in schil is een lekkere en gezonde maaltijd. Maar ook wat prijzig voor doordeweeks. Goedkopere alternatieven die net zo gezond zijn, zijn er volop. Gewone aardappels bijvoorbeeld, met groente van het seizoen en een tartaartje of een mager hamlapje. Vlees is meestal de duurste component van de warme maaltijd. Met een vleesloos dagje spaart u geld. En elke dag vlees is echt niet nodig. Bovendien bevat vlees juist ongezond verzadigd vet. Het vet waar mensen met diabetes op willen letten. Goedkopere en gezonde alternatieven voor vlees zijn peulvruchten, ei, vis (uit de vriezer) of vegetarische vleesvervangers.

Slim inkopen doen
Goedkoop eten start eigenlijk al in de winkel. Door bewust te kopen en rekening te houden met hoeveelheden en merken slaat u al een mooie slag. Maar u kunt met meer dingen rekeninghouden. Ga bijvoorbeeld niet winkelen als u trek heeft. Als u rammelt van de honger is de kans groot dat u uw boodschappenwagen vult met producten die u eigenlijk niet nodig heeft. Vaak zijn het juist ook energierijke producten zoals chocolade, chips, worst en koek.

Seizoensproducten
Koop en kook met de seizoenen. Lokale seizoensgroenten zijn stukken goedkoper dan bijvoorbeeld boontjes uit Kenia. En vaak nog lekkerder ook. Ze worden geoogst als het daar de tijd voor is. En geen vervoer via een vliegtuig, of een dure kas met verwarming en besproeiing. Dat is ook de reden dat groente in blik, pot en diepvries goedkoper is. Ze worden op het juiste moment geoogst en snel verwerkt. Overigens is groente uit blik, glas of diepvries net zo gezond als verse groente. Het is een fabeltje dat daar minder vitamines of voedingstoffen in zitten.

Seizoentips 

  • Koop kool, peen en prei in de winter en sperziebonen en rabarber in de zomer. Dat scheelt in de portemonnee.
  • Ook zelf kunt u van het seizoen genieten in uw tuin. Het kost wel wat lichamelijke arbeid en een plekje in uw tuin, maar zaadjes zijn relatief goedkoop en niets is zo lekker als genieten van uw eigen oogst!

Creatief kopen en koken tips

  • Meestal liggen de goedkoopste producten in de winkel op de onderste plank of juist helemaal bovenaan. De duurste producten staan op ooghoogte. Buigen en strekken loont dus.
  • Maak een boodschappenlijstje en laat u in de winkel niet verleiden door aanbiedingen van producten die u eigenlijk niet nodig heeft.
  • Bedenk thuis welke hoeveelheden u nodig heeft en schrijf dit op. Koop liever niet meer als u niet de mogelijkheid heeft het teveel in te vriezen.
  • Een goedkope en smaakvolle stamppot maakt u van gestoofde ui, aardappels en een mager varkensfiletlapje. Stoof eventueel een takje tijm mee. Of maak een variant met gestoofde ui, een paar gewelde pruimen en een scheut gembersiroop.
  • Magere yoghurt met vers fruit is goedkoper dan een pak vruchtenyoghurt. En nog gezonder en lekkerder ook!
  • Vis uit de vriezer of uit blik is goedkoper dan verse vis en de keuze is groot.
  • Bak een flinke omelet met veel groenten. Doe dit op volkorenbrood en u heeft een goedkope en gezonde warme maaltijd. Serveer er eventueel een frisse tomatensalade bij.
  • Restjes groenten kunt u ook goed verwerken in een maaltijdsoep waar u omeletreepjes aan toevoegt. Lekker met geroosterd brood.
  • Goedkoop vegetarisch: chili sin carne met tomaatblokjes uit blik, bruine bonen uit blik, uien, groene paprika en chilipoeder.
  • Als u restjes van de maaltijd over heeft, kunt u dit nog twee dagen koel bewaren om in die tijd op te eten. Laat kliekjes dan wel snel in de pan afkoelen in een bak koud water.
  • Kook regelmatig voor twee dagen en vries de helft in. Dat is zeker slim als u mooie aanbiedingen op de kop heeft weten te tikken.
facebook google plus



voeding
Maak een boodschappenlijstje en laat u in de winkel niet verleiden door aanbiedingen van producten die u eigenlijk niet nodig heeft