logo bloedsuiker
    Uitgave 09 - 2009, jaargang 24
Andere gezonde voeding

"Lage bloedglucosewaarden, hoge vetverbranding". Zo luidt de subtitel van het boek "Andere gezonde voeding", geschreven door diëtist en diabetesverpleegkundige Harriët Verkoelen. In haar boek pleit ze voor een andere verhouding tussen de eiwitten, vetten en koolhydraten in onze voeding.

‘Al jaren zie ik mensen op het spreekuur die kampen met overgewicht. Ze houden zich aan de richtlijnen van Goede Voeding, maar slagen er niet in om af te vallen en blijven hoge bloedglucosewaarden houden. Met deze mensen ben ik voorzichtig gaan proberen in hoeverre het afvallen wel zou lukken met een koolhydraatbeperkt dieet. Bij veel mensen blijkt dit goed te werken.'

Niet dik
Verkoelen legt uit: ‘Ik maak simpel gezegd onderscheid tussen twee soorten diabetes type 2. Bij een kleine groep mensen met diabetes type 2 produceren de bètacellen niet meer genoeg insuline, met als gevolg hoge glucosewaarden in het bloed. Vaak zijn deze mensen niet dik.'

Insulineresistent
‘Het merendeel van de mensen met diabetes type 2 heeft echter overgewicht. Hun lichaam produceert nog wel voldoende insuline, maar is ongevoelig geworden voor dit hormoon, ook wel insulineresistentie genoemd. Ook hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed. Als reactie hierop gaat het lichaam extra insuline produceren, met als gevolg een verhoogde insulinespiegel in het bloed. Deze verhoogde insulinespiegel bemoeilijkt de vetverbranding. Dit is de reden waarom deze mensen zo moeilijk afvallen. Als zij minder koolhydraten gaan eten, stijgt de bloedglucose minder en gaat het lichaam minder insuline produceren. Op die manier ontlasten zij de glucosestofwisseling, waardoor de insulinespiegel niet meer zo oploopt en de vetverbranding weer op gang kan komen. Mijn boek "Andere gezonde voeding" is dus vooral een hulpmiddel voor mensen met diabetes type 2 die insulineresistent zijn.'

Atkins
Het menu dat Verkoelen voorstaat vertoont overeenkomsten met het Atkins Dieet. Ook heeft het raakvlakken met de theorie dat mensen met diabetes baat kunnen hebben bij het eten van producten met een laag glykemische index, oftewel bij het kiezen van producten met koolhydraten die langzaam in het bloed worden opgenomen. In het boek "Andere gezonde voeding" legt Verkoelen haar theorie uit. Daarnaast bevat het boek talrijke koolhydraatarme recepten van meesterkok Joop Wijman en overzichten met dag- en weekmenu's.

Richtlijnen NDF
In haar boek beschrijft Harriët Verkoelen haar eigen visie. De adviezen die ze geeft  wijken af van de voedingsrichtlijnen zoals deze zijn opgesteld door de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF). Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Voor meer informatie ga naar www.diabetesfederatie.nl


Tips van Harriet Verkoelen:

  • Beperk de koolhydraten van het ontbijt door te kiezen voor een volkoren cracker/beschuit met kaas of vleeswaar en een gekookt eitje. Of yoghurt/kwark met gebroken lijnzaad.

  • Probeer koolhydraatarm brood te bestellen in de supermarkt

  • Neem geen eierkoek maar kies voor een volkoren biskwietje/speculaasje

  • Vervang rijst en pasta door peulvruchten, zoals witte - of bruine bonen, of linzen

  • Maak in plaats van aardappelpuree, een puree van bloemkool

  • Neem geen Japanse mix maar Pepita mix of pinda's/noten.


Meer informatie over het boek vindt u op www.anderegezondevoeding.nl. Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel voor € 19,95. ISBN 978 90 313 6269 1

Meer weten over de verschillende vormen van diabetes type 2?
Diabetes, wat voor type 2 heeft u?

facebook google plus



HarrietVerkoelen
Harriët Verkoelen: ‘Al jaren zie ik mensen op het spreekuur die kampen met overgewicht. Ze houden zich aan de richtlijnen van Goede Voeding, maar slagen er niet in om af te vallen’