logo bloedsuiker
    Uitgave 05 - 2009, jaargang 24
Piloot Jan Bos verliest vliegbrevet
‘Toen ruim een jaar geleden diabetes type 1 bij mij werd vastgesteld, moest ik per direct stoppen met mijn baan als piloot bij Transavia’, vertelt Jan Bos (28). ‘Van de ene op de andere dag raakte ik mijn medisch vliegbrevet kwijt.’

‘Ik was in februari 2007 nog volledig medisch gekeurd, en toen was er nog niets aan de hand’, vertelt Jan Bos, ex-piloot bij Transavia. ‘Ik was wat gezet en was bezig met afvallen. In de maanden voordat ik definitief naar de dokter stapte, ging het afvallen ineens heel snel en was ik vaak moe. Ik dacht in eerste instantie dat de klachten veroorzaakt werden door de werkdruk en de onregelmatige werktijden. Na de diagnose ben ik meteen op insuline gezet. Het ging al snel veel beter met me. Alleen mijn werk als piloot mocht ik niet meer uitoefenen. Van de ene op de andere dag raakte ik mijn medisch brevet kwijt.’

Afgekeurd
‘Dit was voor mij een grote klap. Ook nu is dit voor mij nog moeilijk te accepteren, want ik voel me gewoon goed. Ik ben goed ingesteld, neem mijn diabetesbehandeling serieus en heb mooie bloedglucosewaarden. Bij Transavia zijn ze erg behulpzaam geweest. Ze schrokken ook enorm. Ze hadden nog nooit meegemaakt dat iemand op mijn leeftijd afgekeurd moest
worden vanwege diabetes.’

Type 2
In Nederland raakt een piloot zijn medisch vliegbrevet kwijt als diabetes type 1 wordt geconstateerd. Jan: ‘Voor diabetes type 2 ligt dat anders. In Nederland mag een piloot met diabetes type 2 onder bepaalde voorwaarden blijven vliegen als hij voor zijn diabetes uitsluitend tabletten gebruikt.

Canada
Canada is het enige land ter wereld waar piloten met diabetes type 1 wel mogen blijven werken. Er werken daar zo’n vijftien piloten met diabetes type 1. Ze moeten wel aan strikte voorwaarden voldoen. Aan het begin van een vlucht moeten ze een bloedglucosewaarde van zes of hoger hebben. Daarna meten ze elk halfuur. Wanneer de bloedglucosewaarde onder de zes duikt, moeten ze tien gram koolhydraten innemen.
Elke drie maanden hebben ze een complete medische keuring, waarbij ze hun bloedglucosewaarden moeten kunnen overleggen. Dit systeem werkt heel goed. Het blijkt dus dat het daar wel kan. In andere landen mag het niet, dat frustreert me enorm.’

Contact
Jan onderhoudt regelmatig contact met ex-piloten met diabetes type 1 in Engeland. Jan: ‘Zij zitten in dezelfde situatie als ik en hopen ook op een aanpassing van de regelgeving voor piloten met diabetes. Maar dit soort dingen gaan nu eenmaal heel erg langzaam. De regelgeving is al heel lang niet aangepast en is ingevoerd in een tijd dat je je bloedglucose nog niet kon meten en de insulinetherapie niet zo gevorderd was als nu. Toen was het begrijpelijk dat ze deze regels invoerden. Maar tegenwoordig ligt het allemaal heel anders. Het is gewoon een stuk veiliger geworden. Mocht het ooit zo ver komen dat de wetgeving wordt aangepast, dan ga ik meteen weer vliegen.’

Instructeur  
Jan werkt tegenwoordig bij de CAE – Nationale Luchtvaart School B.V. als instructeur procedures en systemen Boeing 737. Jan: ‘Ik geef les aan nieuwe studenten. Ik vind het best wel leuk en mijn vliegpapieren blijven zo geldig. Ik hoef dan geen grote examens meer te doen, mocht de wetgeving veranderen en ik weer zou gaan vliegen. Ik weet nog niet wat ik in de toekomst zal gaan doen. Ik heb na mijn vwo de vliegopleiding gedaan en heb daarnaast dus geen andere opleiding. Misschien dat ik een tijdje naar Canada ga om daar een medisch vliegbrevet te halen. Als ik meer vlieguren maak, kan ik misschien ook ooit in Nederland aan de slag als simulatorinstructeur.’

Lees ook “Spoorwegmachinisten en chauffeurs met diabetes

Bronnen:
1. Aviation Medical Centre – Schiphol
2. Diabetesvereniging Nederland,
facebook google plus



3 JanBos2
Jan Bos: ‘Hier krijg ik na het halen van mijn examens mijn “Wing” opgespeld’


3 JanBos
Jan Bos: ‘Canada is het enige land ter wereld waar piloten met diabetes type 1 wel mogen blijven werken’


JanBos3