logo bloedsuiker
    Uitgave 03 - 2007, jaargang 22
Genieten van eten en toch afvallen?

Ben je aangetrokken door de aanlokkelijke kop boven dit artikel? Dikke kans dat je ook wel eens een dieetboek hebt gekocht! Want de echte bestsellers vind je tegenwoordig bij de dieetboeken.


Denk aan onze eigen Sonja Bakker, of aan Atkins en Montignac. Ook de Francaise Mireille Guiliano had enkele jaren geleden succes met haar boekje "Waarom Franse vrouwen niet dik worden".




‘Er is een groot verschil tussen gedachteloos een groot bord spaghetti naar binnen werken of genieten van een soepje, een gegrild stukje vlees met salade en een dessert van vers seizoenfruit’ Minder dik?
"Waarom Franse vrouwen niet dik worden". De titel belooft veel goeds. Iedereen kent wel het beeld van de chique, goedgeklede en slanke Française die door de straten van Parijs flaneert. Maar helaas, dit klopt alvast niet: in Frankrijk zijn naar verhouding zelfs nog méér dikke vrouwen dan in Nederland! Toch heeft de schrijfster, Mireille Guiliano, wel goede adviezen. Ze is een succesvolle zakenvrouw die aan het hoofd staat van een exquise champagnehuis. Voor haar werk moet ze veel uit eten en toch lukt het haar om slank te blijven. Het geheim volgens haar? Twee adviezen: "genieten" en "variatie". En daar is inderdaad niets mis mee!


Leer meer genieten
Volgens Guiliano blijven Franse vrouwen vooral slank door lekker te eten. Ze slaan geen maaltijd over, nemen twee of drie gangen en drinken er een goed glas wijn bij. Hoe het ze dan lukt om slank te blijven? Doordat ze niet eten totdat ze vol zitten, en omdat ze van eten geen schuldgevoel krijgen. Het "geheim" is kleine porties eten van écht lekkere dingen. En vooral: daarvan genieten. En dat is beslist een gouden tip van Guiliano. Er is een groot verschil tussen gedachteloos een groot bord spaghetti naar binnen werken of genieten van een soepje, een gegrild stukje vlees met salade en een dessert van vers seizoenfruit. Ook kun je beter in alle rust genieten van één heerlijke bonbon dan in één keer een familiereep opschrokken. Rustig eten en genieten is veel beter dan snel eten zonder aandacht. Daarom vindt Guiliano ook dat je altijd aan tafel moet eten, van echte borden en met stoffen servetten. Leg af en toe je bestek neer en geniet van elke hap! Ook dat is een slimme tip, want langzaam eten zorgt dat je eerder ontdekt dat je vol zit. Zo overeet je jezelf niet.


Varieer!
Guiliano is een warm voorstander van variatie en van experimenteren in de keuken: een nieuw kaasje, verse kruiden, groenten van het seizoen. En dat alles natuurlijk van de hoogste kwaliteit, dat spreekt voor deze Française vanzelf. Variatie betekent ook dat je wat meer aandacht aan inkopen en koken gaat besteden. Niet het standaardrecept, maar iets nieuws uitproberen en daar bewust van genieten. Klinkt het nu bijna alsof je eindeloos lekker mag gaan eten en toch afvalt? Niets is minder waar, want Guiliano is ook een vrouw van discipline. Zo waarschuwt ze om vooral kleine porties te eten, geen dikmakers in huis te halen en om moeilijke situaties (zoals langs de banketbakker lopen) te vermijden.


Geen dieetgeheim
Helaas, het dieetgeheim van de Franse vrouwen is dus vooral discipline! Maar de adviezen van Guiliano om te "genieten" en te "variëren" zorgen wel voor wat Franse "savoir vivre", oftewel de kunst van het leven. En dat is iets waar veel lijners wat van kunnen leren.


Kies de krenten uit de pap!
Laat je niet in de luren leggen door dieetgoeroes. Kies wat echt bij jou past en doe er je voordeel mee. Dit zijn de beste adviezen uit populaire dieetboeken.


Mireille Guiliano "Waarom Franse vrouwen niet dik worden"

Geniet van het eten
Varieer
Kies voor kleine porties en eet rustig

Atkins "Dr. Atkins New Diet Revolution" Eet meer eiwitrijk voedsel (eiwitten geven namelijk meer verzadiging), zoals vis, kip en magere zuivel
Sonja Bakker, onder andere "Zomerslank met Sonja" Plan je eten goed en houd je aan een vast dagritme om hongergevoelens tussendoor te voorkomen
Arthur Agatson "Het Southbeach dieet" Kies voor gezonde koolhydraten, zoals volkorenbrood, granen, groenten en fruit. En kies voor gezonde, onverzadigde vetten, zoals in vette vis, noten en plantaardige oliën
Dr. Phil McGraw "Voel je goed in je lijf" Word je bewust van je emoties rondom eten, gebruik voedsel niet als manier om stress, onvrede of verveling de baas te zijn
Yneke Vocking "Jouw personal health coach" Beweging is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl




facebook google plus