logo bloedsuiker
    Uitgave 02 - 2006, jaargang 21
Slankmakers van de drogist

Een pond per week afvallen, of toch liever wat sneller? Snelle resultaten worden beloofd en soms gerealiseerd door maaltijdvervangers. De kilo's verdwijnen als sneeuw voor de zon! Maar gaan die producten wel samen met diabetes en waarmee moet u rekening houden?


Als mensen met diabetes minder kilocalorieŽn op een dag binnenkrijgen, verandert de behoefte aan medicatie Maaltijdvervangers zijn speciale dieetvoedingen die gebruikt worden om af te vallen. Ze zijn te koop bij apotheek, drogist en in de supermarkt. En de naam zegt het al: ze vervangen een of meerdere maaltijden. In plaats van het ontbijt, de lunch of een warme maaltijd neemt u een shake, soepje, reep, puddinkje of speciale maaltijd zoals noodles of couscous. Omdat deze vervangers erg weinig calorieŽn (energie) bevatten zorgen ze ervoor dat u afvalt. Wie maaltijdvervangers gebruikt krijgt namelijk vaak minder calorieŽn binnen dan er verbruikt worden. Vťťl minder zelfs. De meeste maaltijdvervangers leveren tussen de 800 en 1200 kilocalorieŽn (kcal) per dag. Er zijn zelfs maaltijdvervangers die nog minder energie bevatten. Een inname van 2500 kcal per dag, zorgt bij mannen gemiddeld voor een stabiel gewicht. Vrouwen hebben gemiddeld zo'n 2000 kcal nodig om het gewicht stabiel te houden.


Wettelijk vastgelegd
De samenstelling van maaltijdvervangers is wettelijk vastgelegd. Zo moet een vervangende maaltijd een bepaalde hoeveelheid calorieŽn leveren. Ook staat vast hoeveel vitamines en mineralen de producten moeten leveren en hoeveel vetten, linolzuur en vezels ze bevatten. Ze zijn zo samengesteld dat u er weinig calorieŽn, maar wel voldoende vitamines en mineralen mee binnen krijgt.


Twee groepen maaltijdvervangers

  • Maaltijdvervangers die zeer weinig energie bevatten (450 tot 800 kcal per dag)
  • Maaltijdvervangers die weinig energie bevatten (800-1200 kcal per dag)



Hypo's
Mensen met diabetes kunnen maaltijdvervangers meestal zonder problemen gebruiken. Het is wel handig om dit vooraf met een arts, diŽtist of diabetesverpleegkundige te bespreken. In veel gevallen is namelijk een aanpassing van de medicatie nodig. Wie tabletten gebruikt kan soms met minder tabletten toe. Ook als het gewicht daalt is vaak minder medicatie nodig. Gebruikt u insuline, dan is zelfcontrole erg belangrijk. Zo houdt u de bloedglucosewaarden binnen de perken en voorkomt u vervelende hypo's. Maaltijdvervangers leveren namelijk vaak minder koolhydraten dan u met uw normale voeding gewend was. U heeft dan dus ook minder insuline nodig. Hoeveel minder? Dat hangt af van uw voeding, bloed-glucosewaarden en andere omstandigheden. Met uw diŽtist of diabetesverpleegkundige kun u bespreken wat voor u de beste oplossing is.



Bergen
Snel resultaat en vervolgens slank door het leven. Als maaltijdvervangers voor iedereen zo zouden werken, waren er nu geen mensen meer met overgewicht. Iedereen zou immers dit wondermiddel gebruiken. Op korte termijn werken ze wel. Maar daarna? Het Wetenschappelijk Comitť voor de Menselijke Voeding adviseert om de producten niet langer dan drie weken te gebruiken. Eťn van de grote nadelen van maaltijdvervangers is, dat u hiermee uw eetgedrag niet verbetert. Wie na het gebruik van maaltijdvervangers weer overstapt op het oude eetpatroon komt dan ook geheid weer aan. Dit gaat vaak heel snel en meestal is het gewicht uiteindelijk hoger dan vůůr de maaltijdvervangers. Als u een poging wilt doen dit te voorkomen, is het goed tijdig naar een diŽtist te gaan. De diŽtist kan u helpen over te stappen op een gezonde leefstijl met een gevarieerd eet- en beweegpatroon. Daarnaast is het goed te weten dat maaltijdvervangers ook bijwerkingen kunnen geven: een moeizame stoelgang, buikklachten, vermoeidheid en vocht vasthouden.


 

Voor- en nadelen maaltijdvervangers

 

De pluspunten

  • Ze leveren snel resultaat
  • Hongergevoel blijft achterwege (na de eerste start)
  • Ze zijn eenvoudig toe te passen met hulp van een diŽtist

De minpunten

  • De maaltijden zijn eentonig, waardoor het lastig kan zijn het vol te houden
  • Een dergelijk dieet is sociaal beperkend: niet hetzelfde kunnen eten als anderen is lastig
  • Er kunnen bijwerkingen aan kleven, zoals een moeizame stoelgang, buikklachten, vermoeidheid en vocht vasthouden
  • Het levert geen verbetering van het eetgedrag, waardoor het gewicht nŠ de periode met maaltijdvervangers weer snel kan stijgen.



Middeltjes
Wie regelmatig een tijdschrift openslaat of rondneust bij de drogist, weet dat er meer te koop is op het gebied van afvallen. Middeltjes als Pu-Ehr thee, appelazijn, chroomtabletten en preparaten met algen of zeewier voorspellen wonderen. Dat geldt ook voor middeltjes die je via Ďthuisshop' programma's op televisie kunt bestellen Op korte termijn daalt het gewicht er vaak wel door, maar dit komt vooral door vochtverlies. Bij afvallen gaat het echter om het verliezen van vet. En echt gunstige resultaten zijn er volgens onderzoek nog niet mee behaald. Zelfs niet met producten die claimen vet te laten verdwijnen. Op die verpakkingen is vaak iets te vinden als Ďreduce fat' of Ďfatkiller'. Sommige producten kunnen zelfs schadelijke effecten hebben op de gezondheid. Laat u dus niet verleiden!


Vullende vezels
Een vezeltablet voor de maaltijd met vťťl water innemen geeft een gevuld gevoel. Automatisch eet u minder, waardoor u minder calorieŽn binnen krijgt. U krijgt echter ook minder vitamines, mineralen en andere gunstige stoffen binnen. U eet immers ook minder van het gezonde voedsel. Als u niet voldoende drinkt bij een vezeltablet kunnen uw darmen verstopt raken, met vervelende obstipatieklachten als gevolg. Nog een nadeel: wat gebeurt er als u stopt met de tabletten? U heeft namelijk niet geleerd met uw normale honger- en verzadigingsgevoel om te gaanÖ


Vooruitzicht
Op zoek naar blijvend resultaat op lange termijn? Zoek dan een gezonde leefstijl die bij u past. Een diŽtist kan u hierbij ondersteunen. Kleine veranderingen in uw eigen eet- en beweegpatroon zijn vaak het beste vol te houden. Bent u eenmaal aan die veranderingen gewend, pas dan nieuwe dingen aan. Stel niet te hoge eisen en heb geduld. Geduld wordt immers beloond! Want op de lange termijn bereikt u zo het meest.



facebook google plus