logo bloedsuiker
    Uitgave 04 - 2005, jaargang 20
Verleng uw leven met ...chocolade

Onderzoekers zoeken al jaren naar hét recept voor langer leven. Veel onderzoek richt zich op een farmaceutische oplossing: een wonderpil die iedereen zou moeten slikken. Maar bestaat er ook oiets als een wonderdieet? Onderzoekers van het Erasmus Medisch Centrum vinden van wel. Zij bedachten een dieet waarmee u vier tot zes jaar langer zou kunnen leven.


Het British Medical Journal is een eerbiedwaardig, wetenschappelijk vakblad vol onderzoeksartikelen. Volgens goede traditie publiceert dit tijdschrift rond de kerstdagen altijd een uitgave die wat luchtiger van toon is. Eind 2004 presenteerden een groep wetenschappers, onder andere van het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam, het “polymeal”.Deze maaltijd, bestaande uit onder andere vis, chocolade, amandelen, groente en fruit, zou de kans op hart- en vaatziekten fors doen dalen. Het artikel was bedoeld als een vette knipoog naar de vele publicaties in de wetenschappelijke pers over de “polypil”. Deze zogenaamde polypil zou moeten beschermen tegen hart- en vaatziekten en zou moeten bestaan uit een dagelijkse dosis aspirine, foliumzuur, bloeddruk- en cholesterolverlagers. Artsen zijn heel enthousiast over dit idee, maar het is natuurlijk wel wee een medicijn. Bovendien is de pil duur, heeft deze bijwerkingen en is er met zo'n pil weer een stapje verder gezet richting de medicalisering van de maatschappij. 
De onderzoeker van het Erasmus Medisch Centrum, Oscar Duran zegt: ‘Het was ons doel om te aten zien dat ingrediënten uit de voeding hetzelfde effect kunnen hebben als die van verschillende medicijnen samengevoegd in de polypil, en dat met minder bijwerkingen.' Het polymeal is puur natuur én een stuk smakelijker!




Gesuggereerde ingrediënten voor het “polymeal”
• dagelijks 150 ml wijn
• 4 x per week 114 g vis
• dagelijks 100 g pure chocolade
• dagelijks 400 g groenten en fruit
• dagelijks 2,7 g verse knoflook
• dagelijks 68 g amandelen



Chocolade
De onderzoekers hebben in de wetenschappelijke literatuur gezocht naar alle ingrediënten waarvan is aangetoond dat ze de kans op hart- en vaatziekten kunnen verlagen. Van groenten, fruit, vis en wijn is dit effect behoorlijk overtuigend bewezen. De hoeveelheden groenten en ruit in het polymeal zijn gelijk aan de Nederlandse aanbevelingen. Er zijn overigens maar weinig Nederlanders die daadwerkelijk deze hoeveelheid groenten en fruit eten. Verder wordt bij het polymeal vier keer per week een portie vis aanbevolen. Dat is mee dan de in Nederland aanbevolen hoeveelheid van twee keer per week, en veel meer dan de één keer per twee à drie weken die de Nederlander nu gemiddeld haalt. Ook noemen de onderzoekers jammer genoeg niet dat juist vette vis (haring, makreel, zalm, sardine de beste keuze is. Het polymeal bevat ook amandelen. Daarvan is het gunstig effect wel aangetoond, maar dan wel in een piepklein onderzoek onder 25 proefpersonen. Niet echt overtuigend dus, hoewel noten inderdaad vol gunstige vetten zitten. Ook de bewijsvoering voor de positieve werking van chocolade is – helaas! - maar flinterdun: in een onderzoek onder slechts dertien personen daalde de bloeddruk na het eten van chocolade. Dagelijks twee glazen wijn (150 ml) verlaagt de kans op hart- en vaatziekten met 1%. In Nederland wordt voor vrouwen minder alcohol aanbevolen en voor mannen en vrouwen wordt ook aanbevolen dat ze tenminste twee dagen per week de fles helemaal laten staan, om gewenning te voorkomen. Van knoflook is inderdaad een gunstig effect aangetond, maar of het sociale leven verbetert als men dagelijks zeven teentjes knoflook consumeert? De auteurs waarschuwen daarom bij de ‘mogelijke bijwerkingen' dat het polymeal niet vlak voor een romantische afspraak genuttigd moet worden.
Direct na de publicatie kwam een storm van kritiek, maar ook van bewondering. Punt van kritiek is het feit dat sommige ingrediënten uit het polymeal behoorlijk calorierijk zijn. Alleen al de voorgeschreven hoeveelheid chocolade levert dagelijks ruim vijfhonderd kilocalorieën. In een tijd waar overgewicht voor iedereen op de loer ligt, is zo'n extra caloriebom in het dagmenu misschien wel net te veel. En helaas, ook overgewicht is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.
Grap of niet, het berekende sensationele effect van het polymeal – 76 procent minder kans op hart- en vaatziekten! - laat wél duidelijk zien dat gezond eten meer doet voor je gezondheid dan veel mensen denken. Onderzoeker Duran zegt: ‘Onze boodschap is duidelijk: een gezonde voeding kan veel effect hebben als het gaat om het verlagen van het risico van hart- en vaatziekten. Medicijnen zijn niet de enige oplossing en ook niet de eerste oplossing. Een gezonde leefstijl, met voldoende bewegen, niet roken en gezond eten moet gepromoot worden.' Een gezonde leefstijl is een wapen dat u bovendien zelf ter hand kunt nemen. Daarom verdient de basisgedachte van het polymeal beslist navolging!
Wie dagelijks veel groente en fruit eet, een glas wijn drinkt, twee keer per week (vette) vis op het menu zet en ook af en te snoept van chocolade en noten, doet zijn hart een groot plezier.



Het polymeal in de praktijk
Een voorbeeld, vertaald naar het gangbare Nederlandse eetpatroon.

Ontbijt: twee sneetjes volkorenbrood, besmeerd met dieethalvarine, belegd met pure hagelslag en 30+ kaas, stuk fruit, thee.

Tussendoor: stukje pure chocolade, koffie verkeerd van koffie en magere melk.

Lunch: drie volkoren boterhammen, besmeerd met dieethalvarine, belegd met appelstroop, achterham, tomaat of rauwkost, glas karnemelk.

Tussendoor: stukje pure chocolade, thee.

Avondeten: glas wijn, flinke portie aardappelen, rijst of pasta, grote portie groenten roergebakken met knoflook, salade, vis (vier keer per week) of mager vlees, fruit toe.

's Avonds: glas wijn, handje amandelen.

Dit dagmenu bevat circa 2300 kcal, 111 g vet, 32 g verzadigd vet, 89 g eiwit, 218 g koolhydraten en 35 g vezel. In principe is het een evenwichtig samengestelde voeding, maar het bevat wel meer dan de aanbevolen 2000 kcal voor volwassen vrouwen (mannen mogen 2500 kcl per dag). Extra bewegen, of iets minder chocolade en amandelen, is dus nodig voor vrouwen om de weegschaal in balans te houden!




facebook google plus