logo bloedsuiker
    Uitgave 03 - 2005, jaargang 20
Roken en diabetes

Nederlanders roken minder. In 2004 was 72% van de Nederlandse bevolking van vijftien jaar en ouder niet-roker. Tien jaar daarvoor lag het percentage niet-rokers nog op 67%. En dat is goed! Roken heeft namelijk ontzettend veel nadelige gevolgen. Dat geldt voor iedereen, maar nog eens extra voor mensen met diabetes.


Mensen met diabetes hebben een grotere kans op het krijgen van hart- en vaataandoeningen. Deze kans wordt nog groter bij roken (zie de vergelijking hieronder). Door diabetes worden de aderen namelijk dikker en stugger. Ook raken ze eerder beschadigd. Roken versnelt dit proces. Bepaalde stoffen in een sigaret tasten namelijk de wand van de bloedvaten aan. Daarnaast zorgt roken ervoor dat de bloeddruk stijgt en dat het goede, HDL-cholesterolgehalte daalt. Als de aderen verslechteren, blijven allerlei stoffen, zoals cholesterol, gemakkelijk aan de wanden kleven. Hierdoor vernauwen de bloed-vaten. Het gevolg: organen krijgen minder bloed en zuurstof. Dit kan leiden tot een beroerte of hartinfarct.
Maar roken heeft nog meer nadelen. Het kost veel geld, het maakt de huid sneller oud, het vermindert smaak- en reukvermogen en het geeft een vervelende geur aan huis, haren en kleding. Ook vergroot het de kans op het krijgen van (long)kanker en vermindert het de vruchtbaarheid en potentie. Ten slotte veroorzaakt of verergert het astmatische klachten en bronchitis en geeft het een slechtere conditie. Al met al zorgen tien sigaretten per dag ervoor dat je levensverwachting met één tot drie jaar daalt. Bij twintig sigaretten per dag vermindert je levensverwachting met vijf tot zeven jaar en bij veertig sigaretten per dag is je levensverwachting zelfs acht tot tien jaar korter. Kortom: genoeg redenen om niet te roken!



Een vergelijking, de kans op hart- en vaatziekten binnen tien jaar  

Vrouw van 60, geen diabetes

Bloeddruk: bovendruk van 140

Cholesterol van 5

Rookt niet

5 - 10% kans

Vrouw van 60, geen diabetes

Bloeddruk: bovendruk van 140

Cholesterol van 5

Rookt wel

10 - 20% kans

Vrouw van 60, wel diabetes

 Bloeddruk: bovendruk is 140

 Cholesterol van 5

 Rookt niet

 10 - 20% kans

Vrouw van 60, wel diabetes

 Bloeddruk: bovendruk van 140

 Cholesterol van 5

 Rookt wel

 20 - 40% kans

  Bron: Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO



Stoppen?
Roken is een hardnekkige verslaving. Veel rokers hebben al een of meer stoppogingen achter de rug. De een probeert het met pleisters, de ander stopt samen met een huis-genoot en weer een ander volgt er een cursus voor. Het is heel belangrijk dat u zelf gemotiveerd bent om te stoppen. Staat u er niet helemaal achter, dan is uw poging gedoemd te mislukken. Zet voor uzelf de redenen om te stoppen eens op een rijtje. Als u dat gedaan heeft, kijk dan welke methode bij u past en ga daarmee aan de slag!


Verschillende methodes
Belangrijk is een methode te kiezen die bij u past. De stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) kan u hierbij helpen. Via de site www.stivoro.nl kunt u een advies op maat aanvragen. U vult hiervoor op de site een vragenlijst in. Aan de hand hiervan wordt een advies samengesteld dat u per mail ontvangt. Stivoro heeft ook een brochure ontwikkeld en biedt -gratis- gesprekken aan met een coach. Daarnaast worden bij verschillende thuiszorgorganisaties en GGD-en cursussen aangeboden. Ook uw huisarts kan u helpen van uw verslaving af te komen. Hij/zij kan beoordelen of eventueel medicamenteuze ondersteuning (met nicotinepleisters of medicijnen) nodig is. Met name voor rokers die meer dan tien sigaretten per dag roken kan dit ondersteunend werken. Pleisters verminderen de ontwenningsverschijnselen. Zeker in combinatie met een coach is deze methode zinvol. Maar de eigen motivatie blijft doorslaggevend.


Voordelen van stoppen op een rij:

Stoppen met roken heeft altijd zin, op elke leeftijd. Ook op uw zestigste!  

             Na twintig minuten verbeteren polsslag en bloeddruk;

             Na 24 uur is alle koolmonoxide uit het lichaam verdwenen. De longen beginnen

                met het opruimen van slijm en andere rookoverblijfselen;

             Na 24 uur daalt de kans op een hartaanval;

             Na 48 uur is er geen nicotine meer in het lichaam. Het smaak- en reukvermogen  zijn sterk verbeterd;

             Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker;

             Tussen de twee tot twaalf weken verbetert de bloedcirculatie. De longfunctie kan tot dertig procent verbeteren;

             Na één jaar is de kans op een hartkwaal met vijftig procent gedaald;

             Na tien tot veertien jaar is het risico om te over-lijden aan een of andere vorm

                van kanker weer praktisch gelijk aan dat van iemand die nog nooit heeft gerookt;

             Na vijftien jaar is het risico van een hartkwaal bijna gelijk aan dat van een niet-roker.  

Bron: www.becel.nl



Gewichtstoename
Mensen die stoppen met roken zien vaak hun gewicht stijgen. Dat kan heel frustrerend zijn en gewichtstoename is, zeker voor mensen met diabetes, ongewenst. Stoppen met roken zorgt voor gewichtstoename doordat het energie-verbruik wat afneemt. Daarnaast krijgen mensen een betere smaak en eetlust, waardoor ze vaak wat meer eten. Het zoeken naar een vervanger voor een sigaret zorgt er regelmatig voor dat mensen gaan snoepen. Gemiddeld gezien stijgt door al deze factoren het gewicht met zo'n vijf tot tien kilo! Als u wilt stoppen met roken is het goed uw plannen met uw diëtist te bespreken. Hij of zij kan samen met u kijken hoe u ervoor kunt zorgen dat het gewicht zo min mogelijk toeneemt.


Tips om te stoppen:  

 Maak een lijstje van uw redenen om te stoppen, formuleer deze positief;

 Bepaal van tevoren wanneer u wilt stoppen. U kunt zich dan beter voorbereiden;

 Mensen in uw omgeving kunnen u steunen. Breng ze dus op de hoogte;

 Stop indien mogelijk tegelijk met iemand anders, dan kunt u elkaar helpen;

 Radicaal stoppen geeft de meeste kans op succes;

 Zet uw moeilijke momenten op een rijtje. Maak vervolgens een plannetje om de moeilijke momenten de baas te zijn;

 Doe alles weg wat u aan roken herinnert;

 Neem wat extra tijd voor uzelf. Zorg voor ontspanning, zoals wandelen en fietsen;

 Beloon uzelf na elke dag of week dat u niet gerookt heeft.

 Bron: www.hartstichting.nl 




facebook google plus