logo bloedsuiker
    Uitgave 01 - 2005, jaargang 20
Transvet nog ongezonder dan verzadigd vet

Slechts zeven procent van de mensen heeft er wel eens van gehoord: transvet. En dat terwijl transvet volgens deskundigen veel slechter is voor ons cholesterolgehalte dan verzadigd vet! Fabrikanten zijn nu druk in de weer om het gehalte aan transvet te verlagen in producten als koek, gebak, zoutjes en gefrituurde snacks. Maar ook zelf kunt u aan de slag in de strijd tegen transvet. En dat is zeker geen overbodige luxe, want diabetes is ook een risicofactor voor hart- en vaatziekten.


Veel transvet zit in: kroepoek, chips, bamibal, zoute biscuits, kroket, cake, krakeling, sprits, Bastognekoeken en tompouce Weer een nieuwe soort vet om op te letten, zult u wel denken. Toch bestond transvet altijd al. Transvet zit in dezelfde voedingsmiddelen als verzadigd vet: volle zuivelproducten, vet vlees, snacks, koek, gebak en chocola. De bron van transvet is vaak gehard plantaardig vet, dat in veel voedingsmiddelen is verwerkt. De basis van dit vaste vet is vloeibare plantaardige olie met veel onverzadigde vetzuren. Heel gezond dus! Alleen… vloeibare olie is helemaal niet handig in het gebruik voor de voedingsmiddelenindustrie. De olie is niet lang houdbaar, lastig te vervoeren en moeilijk te verwerken. Om deze problemen op te lossen wordt de olie steviger gemaakt door de onverzadigde vetten te ‘harden'. En juist bij dat harden ontstaat het schadelijke transvet, zo is de laatste jaren duidelijk geworden.




Weinig transvet zit in: Japanse mix, wokkels, borrelnoten, noten, toastje met salades (ei, kipkerrie etc.), eierkoek, ontbijtkoek, gevulde speculaas, rijstevlaai en vruchtentaart Slecht voor bloedvaten
Waarom zijn transvetten zo schadelijk? Ze verhogen het slechte LDL-cholesterol én verlagen het goede HDL-cholesterol, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht. Juist dit laatste maakt ze zo slecht voor hart- en bloed-vaten. Ter vergelijking: verzadigd vet verhoogt wel het slechte LDL-cholesterol, maar verlaagt niet het goede HDL-cholesterol. Met vermindering van de hoeveelheid transvet in uw voeding kunt u uw kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleinen. Dat is belangrijk want de kans op hart- en vaatziekten is al hoger voor mensen met diabetes . Ook het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is doordrongen van de schadelijkheid van transvet. Het terugdringen van transvet in de voeding staat zelfs op nummer drie van het prioriteitenlijstje van VWS, na het reduceren van overgewicht en het stimuleren van de groente- en fruitconsumptie. Het Ministerie van VWS wil graag dat het transvet-gebruik met zeventig procent afneemt.


Gehard plantaardig vet
De margarine-industrie is wat transvet betreft een echte trendsetter. Door aanpassing van het productieproces hebben fabrikanten het rond 1995 voor elkaar gekregen om het gehalte aan transvet te verlagen tot minder dan één procent. En dat is best een prestatie, want vroeger zat er wel dertig tot vijftig procent transvet in margarine. Wetenschappers schatten dat dit heeft geleid tot 1750 minder hartinfarcten per jaar. De margarine-industrie is dus al klaar, maar de bakkerijsector, de horeca en snackproducenten hebben pas sinds kort hun krachten gebundeld met als doel het gehalte aan transvet in hun producten te verlagen. Gefrituurde snacks en tussendoortjes als chips, koek en gebak bevatten nu vaak nog veel te veel transvet-zuren. Kijk maar eens op verpakkingen van bijvoorbeeld koeken en zoutjes hoe vaak er 'gehard plantaardig vet' bij de ingrediënten staat. Het verlagen van het transvetgehalte in producten is niet eenvoudig. Productieprocessen voor het bereiden van koek en gebak moeten bijvoorbeeld aangepast worden en dat vergt kennis en investeringen.


Wij frituren verantwoord
Ook bij cafetaria is er nog veel winst te behalen. Negentig procent van de horecaondernemers bakt zijn frites en snacks nog in ongezond hard frituurvet, met wel dertig procent transvet. Thuis doen we het beter: vloeibaar frituurvet is doorgedrongen in zestig procent van de huishoudens. Vorig jaar is de campagne ‘Verantwoord frituren' gestart om cafetaria over de streep te trekken. Eind 2006 zou minimaal de helft van de horecaonder-nemers op vloeibaar frituurvet moeten zijn overgestapt. Wilt u friet met amper transvet? Kies dan voor een snackbar met de poster: ‘Ja, wij frituren verantwoord' of bak het zelf.


Zelf aan de slag
Wat kunt u zelf doen om de hoeveelheid transvet in uw voeding te verlagen? U kunt rustig achterover leunen en wachten tot de industrie zijn producten heeft aangepast. Maar u kunt ook nu zelf alvast gezondere keuzes gaan maken. Dat zet beslist zoden aan de dijk! Bij welke producten is de grootste winst te behalen? Een klein deel van het transvet in onze voeding wordt geleverd door volvette kaas, zuivel en vet vlees. Door te kiezen voor halfvolle en magere zuivel, 20+ en 30+ kaas en magere vleessoorten slaat u twee vliegen in één klap: deze varianten bevatten niet alleen minder verzadigd vet, maar ook minder transvet! Nog meer winst is te behalen bij de keuze voor transvetarme koek, gebak, zoutjes en snacks (zie foto's). En gebruik uiteraard vloeibaar frituurvet of olie bij het frituren.



facebook google plus