logo bloedsuiker
    Uitgave 02 - 2003, jaargang 18
VakantieVoeding ABC

Koffers pakken, zorgen dat planten verzorgd zijn, reisdocumenten in orde brengen. Allemaal zaken die iedereen moet regelen. Met diabetes moet u vaak een stapje extra doen qua voorbereiding op de reis. Loop daarvoor dit VakantieVoeding ABC eens door.


A
Andere etenstijden. In landen als ItaliŽ en Spanje begint men pas vanaf acht uur 's avonds aan het diner. Speel in op de andere etenstijden met tussenmaaltijden en/of verandering van de insulinedosering. Neem bijvoorbeeld een tussenmaaltijd op het tijdstip dat u normaal gewend bent te eten, controleer wat vaker uw bloedglucose en pas uw spuittijden aan. Zorg dat u wat te eten bij u heeft voor als het diner echt lang op zich laat wachten.


B
Bloedglucosecontrole is tijdens de vakantie geen overbodige luxe. Anders eten, anders bewegen, een ander klimaat en weg van de dagelijkse stress betekent dat uw lichaam anders reageert.


C
Cider, sherry of grappa elk land heeft wel zijn eigen alcoholische specialiteit. Let op: droge wijnen en sterke dranken zoals whisky en cognac bevatten veel alcohol en nauwelijks koolhydraten. Gebruik bij deze dranken iets dat koolhydraten bevat om het bloedglucoseverlagende effect van de alcohol te compenseren. Zoete wijnen, bier, sherry, port en likeuren bevatten allemaal wel koolhydraten.


D
Drinken. Veel drinken is echt nodig als het warm is. Drink nog voordat u dorst heeft. Een goede vuistregel om te controleren of u genoeg drinkt: controleer de urine. Die moet licht van kleur zijn.


E
Eten op vakantie is anders dan thuis, tenminste als u niet zelf kookt. Toch hoeft dit geen probleem te zijn want voedingsmiddelen bestaan wel uit dezelfde voedingsstoffen. Neem een gidsje mee met vertalingen van menu's en voedingsmiddelen. Dan kunt u duidelijk maken wat u wilt hebben.


F
Files horen bij de vakantie als de zon bij de zomer. Wees erop bedacht en zorg ervoor dat u altijd genoeg te eten en drinken in de auto heeft om een wat langere tijd te overbruggen.


G
Glucagon in de tas, onmisbaar op vakantie. Omdat uw lichaam tijdens een vakantie anders reageert kan ook de insulineopname anders zijn. Dit verhoogt de kans op een hypo.




H
HygiŽne is tijdens een vakantie extra belangrijk om te voorkomen dat u een voedselvergiftiging of reizigers-diarree oploopt. Daarom: 
* eet alleen gekookte groente, geen rauwkost of
ongeschild fruit 
* neem geen schepijs of softijs 
*  laat geen eten in een warme auto liggen
* vraag goed na of het water uit de kraan drinkwater is. Neem bij twijfel flessen met water. Let op: ijsklontjes zijn vaak gemaakt van water, verwijder ze bij twijfel.



I
In de zon wordt insuline sneller opgenomen door uw lichaam. Dit kan dus een glucosedaling geven. Lekker luieren kan juist weer bloedglucoseverhogend werken.


K

Koolhydraten, ook daar draait het om bij het eten
tijdens een vakantie. Dit zit er in:
franse baguette 35 g, 1 bord paella 55 g
1 croissant 18 g, 1 opscheplepel pasta 12 g
1 grote pizza 75 g, 1 opscheplepel risotto 17 g




L
Lekkere tussendoortjes voor in de handbagage: tussendoorkoeken, rozijnen en ander gedroogd fruit, noten, volkorenbiscuits, rijstewafels, kleine pakjes vruchtensap, houdbare melk, chocolademelk of yoghurtdrank.


M
Misselijk van het reizen? Denk dan eens aan reistabletten. Daarmee voelt u zich waarschijnlijk een stuk beter. Helpen die ook niet en voelt u zich zo ziek dat u niets kunt eten neem dan druivensuiker of vruchtensap om toch de koolhydraten binnen te krijgen.


O
Ontbijten verschilt van land tot land. In ItaliŽ volstaat men met een kop koffie terwijl in Engeland gebakken aardappelen op tafel staan. Probeer zoveel mogelijk uw normale hoeveelheden aan te houden wat koolhydraten betreft of pas uw medicatie aan. Veel hotels serveren continental breakfast, wat betekent dat u zelf kunt kiezen van een buffet.


R
Regelmaat is op vakantie misschien wel een beetje zoek, zeker de eerste dagen. Probeer zo snel mogelijk in een Ďnieuw' ritme te komen, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk steeds op dezelfde tijden te eten. Het belang van op dezelfde tijden eten is wel afhankelijk van uw behandeling. Vraag bij twijfel uw arts om advies.


S
Spreekt u de taal van het land niet? Zorg dan wel dat u duidelijk kunt maken dat u een dieet volgt, diabetes heeft en medicijnen gebruikt. Vraag uw arts om een doktersverklaring en draag een medicijnenpaspoort bij u.


T
Tijdsverschillen kunnen uw dagelijkse regelmaat van eten en spuiten danig in de war sturen. Overleg tevoren hoe u uw schema kunt aanpassen aan de plaatselijke tijd.


U
Uit eten gaan hoort bij vakantie. Zo geniet u optimaal van plaatselijke specialiteiten. Probeer thuis via boeken of internet er alvast achter te komen wat u kunt verwachten.


V
Vliegen brengt u snel ver weg, maar er raakt wel eens een koffer zoek. Bovendien is de temperatuur in de bagageruimte ver beneden de nul graden. Stop daarom uw insuline, eventuele andere medicijnen en iets te eten altijd in uw handbagage zo bevriest uw insuline niet en kunt u bij onverhoopte aankomst zonder koffers toch vooruit.


W
Wandelen kost energie, zeker als u lange wandeltochten maakt en helemaal in bergachtig gebied. Zorg voor iets extra's te eten of pas uw medicatie of insuline hierop aan. Controleer uw bloedglucose wat vaker en let extra op uw voeten.


Y
IJsjes zijn een zomerlekkernij bij uitstek. Bedenk dat ijs altijd veel koolhydraten en soms ook verzadigd vet bevat. Neem het liefst voorverpakt ijs, dat is een stuk hygiënischer dan schepijs waarvan u niet weet of het wel de hele dag goed koel gehouden is.


Z
Zoetstoffen en zoetjes zijn in de meeste landen ter wereld te koop. Vaak in de dieethoek van de supermarkt of anders bij drogist of apotheek.



facebook google plus