logo bloedsuiker
    Uitgave 02 - 2001, jaargang 16
Voeding

Wat is er op een zwoele zomeravond leuker dan met vrienden rond een smeulend houtskoolvuurtje te zitten en te smullen van allerlei speciale barbecuegerechten? Mocht u denken dat barbecuen niet gezond is of niet past binnen uw dieet, dan heeft u het mis. Met een beetje opletten is een barbecue heel verantwoord en gezond. Met de lekkere recepten en de tips in dit artikel is de barbecue gegarandeerd een succes.



Barbecuen
Barbecuen is niet moeilijk. 's Middags hoeft u slechts enkele voorbereidingen te treffen voor de salades en de sauzen. Dan hoeft u 's avonds alleen nog maar de barbecue aan te steken en alles klaar te zetten. Zo kunt u gezellig met z'n allen barbecuen en toch ieder op zijn eigen manier. En het resultaat? Om uw vingers bij af te likken! In feite heeft u voor een lekkere barbecue niet meer nodig dan een smeulend houtskoolvuurtje en een rooster. Wat voor apparaat u ook kiest, zorg er wel altijd voor dat de barbecue voldoende heet is. Als dit niet het geval is, worden de gerechten maar heel langzaam gaar en is de kans groot dat ze verbranden aan de buitenkant.
Dat is niet smakelijk en bovenal niet gezond. Zorg er dus voor dat het vuurtje goed gloeit. Echte vlammen kunt u beter ook maar vermijden want die zorgen ook snel voor zwarte randjes aan de gerechten.



Vlees
Barbecuen is vaak een synoniem voor veel vlees eten. Sommige vleessoorten bevatten echter een hoog percentage verzadigde vetten en die kunnen mensen met diabetes juist minder goed gebruiken. Bent u een vleesliefhebber, maak dan een verstandige keuze en laat de spareribs en barbecueworstjes liggen. Kies voor mager vlees, zoals een filetlapje of een spies gemaakt van kipfilet, kalkoenvlees, varkenshaas of mager rundvlees. Het vlees wordt extra lekker als u het eerst marineert. Hiervoor legt u het vlees een paar uur van tevoren in een gekruid mengsel. De marinade maakt het vlees zachter en zorgt ervoor dat het vlees een beetje de smaak van de gebruikte kruiden aanneemt. Een eenvoudige marinade maakt u door 3 dl rode wijn te vermengen met 1/2 dl olie, een in ringen gesneden ui, wat tijm, wat peterselie, peper en eventueel wat uitgeperste knoflook. Let op: zet het vlees tijdens het marineren wel in de koelkast


Vis
Als u het advies van twee keer per week vis op het menu in uw achterhoofd heeft, is dat wellicht een extra reden om een visbarbecue te organiseren. Vis van de barbecue is niet alleen gezond, maar ook nog eens verrukkelijk. Bovendien is er een enorme variatie. Wat dacht u van verse sardines, forel of gamba's op de barbecue? De vis wordt gewoon net als vlees geroosterd op het rooster.
Het is net zo gemakkelijk als het barbecuen van vlees. Voor hele vis zijn er speciale grillmandjes of visklemmen te koop. Daarmee voorkomt u dat de vishuid aan het rooster blijft plakken. Bovendien kunt u de vis gemakkelijker keren. Smeer de vis voordat u het gaat barbecuen wel in met een beetje olie. Eet u liever visfilet? Dan is het handig om de filet samen met kruiden en eventueel groente in aluminiumfolie te verpakken. Een bijkomend voordeel: er komt helemaal geen extra vet aan te pas. Maakt u zo'n vispakketje, dan kunt u deze al een paar uur van tevoren klaarmaken. De smaak van kruiden en/of groenten die u meeverpakt kan dan goed in de vis trekken. Stevige vis als heilbot, zeewolf en schelvis zijn ideaal om spiesjes van te maken.



Van alles erbij
Licht en verfijnd wordt de barbecue als u de vis of vlees combineert met het roosteren van groenten en fruit. Wel eens een geroosterde ui geprobeerd? En wat dacht u van een gegrilde tomaat of geroosterde paprika's? Allemaal stuk voor stuk niet te versmaden. Datzelfde geldt voor fruit. Zo zijn een gepofte appel (gevuld met wat rozijnen en kaneel) en geroosterde ananas meestal een succes. Samen met stukjes knapperig stokbrood, een gepofte aardappel en frisse salades heeft u een perfecte barbecue. Het zit dan met die twee ons groente en twee stuks fruit per dag ook meteen goed. Houdt er wel rekening mee dat (stok)brood, aardappelen en salades op basis van rijst, pasta of aardappelen de koolhydraatbronnen zijn tijdens een barbecue. De hoeveelheid koolhydraten die u op een dag gebruikt ligt min of meer vast als u tabletten gebruikt of steeds dezelfde hoeveelheid insuline gebruikt. Voor de barbecue zal de hoeveelheid koolhydraten dan ongeveer gelijk moeten zijn aan de hoeveelheid koolhydraten van een normale warme maaltijd. U kunt ook met uw arts overleggen hoe u uw medicatie kunt aanpassen aan een bijzondere situatie.


En de sausjes?
Natuurlijk mogen de sausjes niet ontbreken. Heerlijk bij het geroosterde vlees of vis, maar natuurlijk ook om het stokbrood of de geroosterde groente in te dopen. Veel van die sausjes bevatten verzadigd vet, maar niet allemaal. Sausjes op basis van tomatenketchup zijn niet vet. Sauzen op basis van mayonaise natuurlijk wel. U past ieder recept uit een willekeurig kookboek echter eenvoudig aan door in plaats van mayonaise fritessaus te nemen. Ook kunt u de mayonaise geheel of gedeeltelijk vervangen door magere yoghurt of magere kwark. Koopt u de sausjes liever, kijk dan even op de verpakking. Meestal staat er een voedingswaarde-analyse op. U kunt dan voor de minst vette sauzen kiezen. Tip: rode sauzen, zoals barbecuesaus en chilisaus bevatten geen vet, maar wel wat koolhydraten.



facebook google plus