logo bloedsuiker
    Uitgave 03 - 2002, jaargang 17
Koken met seizoensgroenten

Door import is in de winkel nauwelijks nog te zien welke groenten van het seizoen zijn. Zo kunt u het hele jaar door zomergroenten als tomaten en komkommer kopen. Toch gaat er niets boven verse seizoensgroenten uit ons eigen landje, zoals spruitjes, witlof en boerenkool. Boordevol vitamines en voedingsvezels. Dus goed voor uw gezondheid! Want voor iedereen met diabetes is het verstandig extra goed op de vitamines te letten.


De meeste groentesoorten groeien in Nederland alleen in bepaalde perioden op het land. Van oktober tot maart loopt de oogst van typische wintergroenten: boerenkool, koolraap, schorseneren, spruitjes, winterpeen en witlof. Dus die zijn nu weer net van de volle grond verkrijgbaar en meestal tegen een zeer schappelijke prijs vergeleken met geÔmporteerde groenten. Nog een voordeel: wintergroenten zijn langer houdbaar dan zomergroenten. Waar zomergroenten het al na een paar dagen laten af-weten, blijven de meeste wintergroenten minimaal een week goed.


Wintervitamines
Minder vitamines in wintergroenten? Dat is een groot misverstand. In de meeste wintergroenten zitten juist veel meer vitamines dan in zomergroenten. Spruitjes spannen de kroon: in een portie gekookte spruitjes zit evenveel vitamine C als in twee sinaasappels. Diezelfde portie levert ook veel foliumzuur, ťťn van de B-vitamines. Winterpeen en boeren-kool zitten boordevol bŤta-caroteen, de voorloper van vitamine A. Boerenkool bevat zelfs twee keer zoveel bŤta-caroteen als winterpeen. Bovendien is boerenkool rijk aan vitamine K. Al die vitamines zijn gezond voor iedereen, maar vooral voor mensen met diabetes.
Uit steeds meer onderzoek blijkt namelijk dat een verstoorde glucose-stofwisseling de behoefte aan vitamines verhoogt. Bovendien zijn groenten goed voor de lijn. Ze bevatten weinig calorieŽn en geven toch een verzadigd gevoel door de voedingsvezels die erin zitten.
Met twee ons groenten per dag zorgt u voor een optimaal aanbod van vitamines en vezels.



Energiebewust de winter door
Voordat groenten in de schappen liggen, is er al heel wat energie in gestopt. Het telen, wassen, snijden, verpakken, vervoeren en bewaren kost veel energie. Het eten van verse seizoensgroenten van de volle grond uit eigen land is daarom het meest energiebewust. Deze groenten hebben immers de kortste weg afgelegd. Geen lang transport per vliegtuig of vrachtwagen. En ook geen energie om een kas warm en licht te houden, zoals bij kasgroenten wel het geval is. Verse groenten zijn ook energie-bewuster dan groenten uit de diepvries, blik of pot. Conserveren kost immers extra energie.


Panklare groenten
Groenten voor een stamppot of al kant en klaar gesneden groenten, ze zijn tegenwoordig heel handig voorgesneden te koop. Al deze groenten ogen heel vers. Vlak na de oogst worden ze machinaal gesneden, gewassen en in centrifuges gedroogd. Vervolgens worden de groenten machinaal verpakt. Meestal onder Ďbeschermde atmosfeer', ook wel Ďgasverpakt' genoemd. Hierdoor zit er minder zuurstof in de verpakking en hebben bacteriŽn minder kans zich te ontwikkelen. De houdbaarheid wordt er dus een beetje door verlengd. Maar ondanks dat blijven gesneden groenten een dagvers product, dat snel kan bederven. U kunt ze dus het beste op de dag van aankoop eten. Ook als de houdbaarheidsdatum nog niet in zicht is. Deze is namelijk vaak veel te optimistisch, zo concludeerde de Consumentenbond drie jaar geleden op basis van een onderzoek.


Winterkost
Wintergroenten lijken misschien ouderwets. Maar in de wok en met verrassende ingrediŽnten zijn spruitjes bijvoorbeeld heel eigentijds te bereiden (zie recept). Stamppotten zijn weer helemaal in. Probeer de kleurrijke vegetarische stamppot van het recept maar eens.

Eet smakelijk!




facebook google plus